Ajatus taitojen synnynnäisyydestä voi rajoittaa nuoren mahdollisuuksia jo aikaisessa vaiheessa. Tällaiset uskomukset voivat ohjata poikien ja tyttöjen käyttäytymistä eri tavoin vaikuttaen muun muassa siihen, millaisia opintoaloja he valitsevat.
Kasvatustieteen maisteri Jenni Laurell teki väitöstutkimuksen, jossa tarkasteltiin suomalaisnuorten näkemyksiä älykkyydestä, lahjakkuudesta ja luovuudesta. Pohdinnassa oli, pidetäänkö näitä ominaisuuksia pelkästään synnynnäisinä, vai voiko niitä myös kehittää paremmiksi.
Tyttöjen ja poikien välillä oli eroa uskomuksissa. Tytöt olivat poikia useammin vakuuttuneita siitä, että taitoja voi kehittää harjoittelemalla. Pojilla puolestaan esiintyi tyttöjä enemmän käsityksiä lahjakkuudesta synnynnäisenä ja muuttumattomana ominaisuutena.
Lue myös: Perheen alhainen tulotaso on edelleen monen nuoren este urheiluseuraharrastamiselle
Laurellin mukaan ajatus lahjakkuuden synnynnäisyydestä voi rajoittaa nuoren tulevaisuuden mahdollisuuksia jo aikaisessa vaiheessa.
– Jos oppilas ajattelee, että lahjakkuus on synnynnäistä, voi hän rajata omia mahdollisuuksiaan jo varhain. Tällaiset uskomukset voivat ohjata poikia ja tyttöjä eri tavoin ja heijastua myös sukupuolittuneisiin koulutusvalintoihin, Jenni Laurell sanoo.
Tutkimuksen mukaan nuoret, joilla oli kasvun ajattelutapa, saavuttivat parempia tuloksia useimmissa oppiaineissa.
– Uskomukset eivät ole pysyviä. Se, miten puhumme kyvyistä, lahjakkuudesta ja oppimisesta, on yhteydessä nuorten oppilaiden motivaatioon ja uskoon omiin mahdollisuuksiinsa. Pienet ja huomaamattomat viestit voivat joko tukea tai kaventaa oppilaan uskoa siihen, mitä hän voi saavuttaa ja miten hän ponnistelee oppimisen eteen, Laurell korostaa.
Tutkimus tehtiin vuosina 2020–2021, ja aineisto kerättiin yli tuhannelta yläkoululaiselta osana Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa Growing Mind -hanketta.
Laurell esittelee väitöskirjansa Learning-related mindsets, academic achievement and educational aspirations in Finnish lower secondary education Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa 29.11.2025.
Lue myös: Nuoret naiset stressaavat kaksi kertaa miehiä useammin – nämä ovat yleisimmät syyt
Lue myös: Alkoholin riskikäyttö kasvoi naiskorkeakouluopiskelijoilla – sidoksissa opiskelun eri vaiheisiin
Lähde: Helsingin yliopisto