Miksi ostin sähköpyörän tavallisen sijaan?

20.05.2020 07:09 - Marjo Liikonen

Mihin terve ihminen tarvitsee sähköpyörää? Näköjään on ylimääräistä rahaa laittaa noin kalliiseen menopeliin? Nämä olivat kommentteja, joita kuulin useammaltakin taholta kertoessani sähköpyörästäni. Molempiin kuittailuihin minulta löytyy erittäin pätevät perustelut, jotka toivottavasti antavat ajattelemisen aihetta muillekin.

Kyllä, koen olevani terve ja hyväkuntoinen, joten mihin tarvitsen sähköavustusta?

Pyhällä työskennellessäni tuli ajettua paljon sähköfättäreillä. Sehän on siis ihan superhauskaa hommaa vuodenajasta riippumatta. Pyörien toiminnallisuudet tulivat tuolloin hyvinkin tutuksi ja haave omasta pyörästä lähti itämään. Koulussa testailimme maastossa emtb-pyöriä, joissa oli läskirenkaiden sijaan plussarenkaat. Tällainen fillari olisi huomattavasti monikäyttöisempi kuin läskirenkailla varustettu.

Onnellinen omistaja! (kuva: Eevi Liikonen)

Olen pohtinut kevään aikana paljon sitä, miten saisin arjessa tarpeeksi ulkoliikuntaa senkin jälkeen, kun eräoppaan opintovapaani päättyy ja toimistotyöt kutsuvat.

Korona-kevät antoi myös ajattelemisen aihetta työmatkojen osalta. Tuo vaarallinen virus tuskin vielä pitkään aikaan keskuudestamme katoaa, joten työmatkojen taittaminen julkisilla liikennevälineillä ei houkuta. Käytännössä olen myös n. 60 euron hintaista julkisten kuukausilippuani käyttänyt vain työmatkoihin.

Autoilu Helsingin ruuhkissa ei myöskään ole herkkua, saati ympäristöystävällistä tai edullista.

Myös parkkipaikkoja on työpaikallamme rajallinen määrä. 10 vuotta minua kunniakkaasti palvellut Fordini pelittää vielä vallan mainiosti, joten ehkä vielä vuoteen tai pariin ei tarvitse sitäkään vaihtaa.

Monikäyttöisellä sähkömaasturilla monet maisemareitit on helposti saavutettavissa.

Uusi fillari sen sijaan ratkaisisi kerralla useammankin haasteen.

Jotta työmatka IHAN OIKEASTI taittuisi ympärivuotisesti helpommin ja useammin, vaatii se minulta tiettyä mukavuusastetta. Matkaa suuntaansa kertyy noin 13 km sisältäen useammat mäet. Huono keli, tuuli tai väsymys ei niinkään ole esteenä, jos ei aamulla millään huvittaisi lähteä polkemaan. Eri säihin sopivaa asustetta löytyy jo kaapista valmiiksi, kiitos retkiharrastuksen. Sähköavustusta voi ottaa juuri sen verran kun sitä haluaa, eikä työpaikalle ole pakko saapua aina hiki päässä.

Mutta jos ja kun sen hien haluaa pintaan, sen todellakin saa. Se, joka väittää, ettei sähköfillarointi ole liikuntaa, on tuskin koskaan sellaista tosissaan ajanut.

Sehän ei siis ole mikään scootteri, vaan sitä todellakin pitää itse polkea saadakseen avustuksen. Ja vaikka se helpottaa matkan taittamista, tarkoittaa se sitä, että fillaroitua tulee varmasti useammin ja myös pidempiä matkoja. Sähköpyöräily siis todellakin kohottaa kuntoa ja polttaa myös rasvaa tehokkaasti.

Noin 90 kilometrin päiväretki Helsinki-Porvoo-Helsinki taittui mukavasti tällä menopelillä.

Suuntasin pyöräkaupoille Hollolaan, jossa Skiout & Bike -myymälässä työskentelee entinen työtoverini.

Kaipasin ammattitaitoista palvelua ja tukea oikean pyörän valintaan. Halusin, että myyjä keskustelisi kanssani samalla tasolla ja uskaltaisin kysellä tyhmiäkin. En voi sietää palvelua, jossa myyjät alkavat ”pätemään”, heittelevät itselleni vieraita termejä, vähättelee tarpeitani tai kysymyksiäni.

Skiout & Bikessa sain mielettömän hyvää palvelua Arjalta ja Peteltä. Pääsin koeajamaan sopivia pyöriä ja miettimään niiden lisävarustelua. Halusin olla varma, että pystyn myös kuljettamaan fillaria autossani. Pete ohjeisti eturenkaan helpon irrottamisen ja takaisinlaiton ja niin vaan sujahti pyörä Ford Fiestankin takatilaan.

Sain myös erittäin herättävän opastuksen oikeanlaisen pyöräkypärän valinnasta. Kypärä ei todellakaan ole se oikea kohta säästää, joten ostopäätös siitäkin tuli tehtyä ammattilaisen ohjauksella.

Porvoon reitille osui sopivasti Peltogrilli Kulloossa. Iso suositus!

Investointina pyörä tarkoitti useampaa tonnia. Tottakai se on itselleni iso raha!

Perustelut pyörän aidolle tarpeelle, sen hyvinvointivaikutuksille sekä hauskalle harrastukselle, painoi vaakakupissa kuitenkin paljon. Halusin myös satsata samantien laadukkaaseen pyörään, jonka kestävästä  akusta oli jo valmiiksi hyviä käyttökokemuksia. Päätöstä helpotti lisäksi se, että tiedän jatkossakin saavani Skiout & Bikesta huollot, varaosat sekä vastaukset askarruttaviin kysymyksiin. Tällaisesta palvelusta maksan todella mielelläni.

Ostopäätös Orbea Keram Max-pyörästä oli siis valmis. Tämä pyörä pomppisi ja kiipeäisi kivasti niin maastossa kuin asfaltillakin.

Luonnon oma huvipuisto!

Pyörään kulutetut säästöt olisivat todennäköisimmin uponnut normaalissa tilanteessa ulkomailla matkusteluun.

Tiedostan vahvasti, että matkustaminen ei ole koronatilanteesta johtuen itselläni agendalla enää tänä vuonna ja ehkä ei seuraavanakaan. Tässä kohti pyörä keventää pettymystä ja mahdollistaa uusia kokemuksia.

En ole myöskään kuullut kenenkään kauhistelevan tai kuittailevan rahankäytöstä esimerkiksi hankkiessa uuden auton, Karibian risteilyn, design-kalusteeb tai vaikkapa sellaisen kalliin älykellon? Eikä näillä hankinnoilla kuitenkaan ole edes suoranaisesti terveydellisiä vaikutuksia.

Tämä näky voittaa asfalttiviidakon mennen tullen.

Kyse on siis nimenomaan siitä, miten jokainen eri asioita arvottaa.

Itselleni tämä on merkittävä investointi hyvinvointiin ja luonnossa liikkumiseen. Ei siis yhtään hullumpi ajatus tuollainen sähköpyörä, eihän?

Marjo

Kommentoi