Kotihoito on kriisissä – vain puolet saa riittävästi apua ja alueelliset erot järkyttäviä

Riittävä hoito ei toteudu.

Julkaistu:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreen tutkimuksen mukaan vain hieman yli puolet kotihoidon iäkkäistä asiakkaista kokee saavansa riittävästi apua ja palvelua.

Suunnitellut hoivatunnit toteutuvat keskimäärin vain puolessa kotihoidon yksiköistä, ja alueelliset erot ovat suuria. Pohjois-Karjalassa palvelusuunnitelmat toteutuvat 86 prosentissa yksiköistä, kun taas Helsingissä vain 11 prosentissa.

THL:n tutkijat Mari Aaltonen ja Hanna Alastalo kertovat, että kotihoidon resurssien niukkuus ja hoitajien kiire heikentävät palvelun laatua ja kuormittavat sekä henkilöstöä että läheisiä.

– Eniten haasteita aiheuttavat hoitajien kiire asiakaskäynneillä sekä henkilöstön määrä suhteessa asiakkaiden tarpeisiin erityisesti joillakin alueilla, THL:n johtava tutkija Hanna Alastalo sanoo.

Lue myös: Kotihoidon työntekijä on katsonut luvatta 140 henkilön terveystietoja

Asiakkaiden läheiset tukevat usein kotihoitoa, mutta joka viides heistä on uupunut, ja jotkut läheisistä eivät kykene jatkamaan huolenpitoa. Etenkin muistisairaita iäkkäitä auttavat läheiset kokevat merkittävää kuormitusta, sillä heillä kuluu hoivaan aikaa kolme kertaa enemmän kuin muilla läheisillä.

– Tulosten valossa yhdenvertaisuus ei näytä vielä toteutuvan kotihoidossa. Palvelutarpeiden huolellinen arviointi ja niiden muutosten seuraaminen on oleellista, jotta palvelut vastaisivat iäkkään todellisia tarpeita mahdollisimman hyvin, Alastalo toteaa.

Vuonna 2024 säännöllisessä kotihoidossa oli 85 304 yli 75-vuotiasta asiakasta. Tutkimus perustuu moniin lähteisiin, kuten hoidon riittävyyttä ja asiakastyytyväisyyttä kartoittaviin kyselyihin vuosilta 2022–2024.

Lähde: THL