Kuva: VIMMA

Someraivo repesi suomalaismerkin äitienpäiväkampanjasta: "Tässä on kaikki pielessä"

26.04.2018 15:45 - Henna Koste

Vimma-merkin kampanja jakoi mielipiteet vahvasti kahtia. Yrittäjä päätyi lopulta poistamaan sen.

Äitienpäivä lähestyy, ja nyt on hyvä aika bongailla lahjatarjouksia. Oman äitienpäiväkampanjan pisti pystyyn myös suomalainen vaatemerkki Vimma. 

"Mies, ole mies! Hoida äitienpäivä asiat kuntoon nyt! Käy katsomassa, teimme sen nyt helpoksi", luki brändin somessa.

Tämä herätti ärsytystä monissa merkistä kiinnostuneissa. Myös erilaiset ohjeet aiheuttivat närkästystä.

"Ai että mikä koko? Senkin olemme miettineet valmiiksi. Onesize-naisten vaatteissamme on vain yksi koko, joka on mitoitettu olemaan sopiva jokaiselle naiselle, naisista kauneimmalle!", Vimman kampanjassa ohjeistettiin.

Nettisivuilla sai valita lahjabudjetin, ja vaihtoehtoina oli 60 euroa, 120 euroa tai 200 euroa. Pienintä summaa kuvailtiin varovaiseksi. 

Vimma korostaa sosiaalisessa mediassa, että kampanja oli miehiltä miehille. Somessa kampanjaa on kritisoitu noloksi ja vanhanaikaiseksi, sillä sen on myös todettu muun muassa korostavan vanhahtavaa ydinperhe-ajattelua. Toisaalta se on kerännyt myös kiitosta, ja monet ovat harmitelleet mielensäpahoittamista.

Näin kampanjaa kritisoitiin

"Mitä enemmän mies avaa lompakkoa, sitä enemmän arvostaa naista. Sitäkö se todella on? Teksti slogani todella nasevia ja noloja. Tyylikkyys kaukana."

"Tekstiasu on todella tökeröä, ”sloganit” vanhanaikaisia monellakin tapaa, vaatteiden kuvailut kirjoitettu naiselle vaikka kampanjan mukaan mies on niitä lukemassa. Osa lausahduksista kuulostaa enemmän vittuilulta ettei rahaa käytä enemmän. Jep, jep. Luo todella ristiriitaisen kuvan yrityksen arvoista."

"Mä en tiedä mistä aloittaisin, tässä on mielestäni kaikki niin pielessä. Surullista jos Vimmalla suunta on tämä. Alusta asti olen ihaillut kauniita printtejä ja yrityksen persoonallista ilmettä. Toivoin, että tämä olisi tahallaan provosoiva ( no, huomiota ainakin sai ) ja jotenkin ( huonolla) vitsillä tehty. Mutta näin ei ilmeisesti ole. Toivottavasti saatte jatkossa parempaa apua mainontaan ja sen kivan fiiliksen palautettua, mikä Vimmalla oli joskus aiemmin."

Näin somessa puolustettiin kampanjaa

"Mun mielestä idea on hauska. Joka kamppiksesta löytyy joku ongelma, kun tarpeeksi kaivelee ja miettii kaikki tulokulmat läpi. Hyvä Vimma, jatkakaa omalla spessulla linjallanne"

"Kyllä, perheitä on monenlaisia mutta tämä teidän kampanja oli tällä kertaa suunnattu miehille. Kampanjoita on yhtä paljon erilaisia kuin perheitäkin"

"Minusta hauska idea! En ole aiemmin vastaavaan törmännyt. Joka ei materiaa halua, jättäkööt tämän väliin. Joka taas kokee omakseen, niin oikein oiva systeemi. Tämä tasa-arvoisuus vouhotus alkaa mennä jo yli. Nykyään tuntuukin, että sana ydinperhe on nykyään kirosana ja missään ei saisi hiiskua ydinperheestä tai isästä tai äidistä - eikä mielellään yhtään mistään, ettei vaan joku mielensäpahoittaja ahdistu. Hohhoijaa. Tänään tämmöstä ja huomenna tommosta. Näin se vaan menee. Miksei ihmiset vois vaan keskittyä elämiseen, ilman että aina tarvii ahdistua joka asiasta ja olla barrikadeilla huutelemassa tasa-arvon nimeen milloin mistäkin."

Kampanja poistettiin

Eilen Vimmalta kuitenkin kerrottiin, että he ovat päätyneet poistamaan verkkosivuilta miehille suunnatun kampanjan. 

"Kampanja ei täyttänyt kaikilta osin niitä vaatimuksia, mitä haluamme yhtiönä edustaa. Myös naisten antama palaute kampanjasta ohjasi meitä tekemään tämän ratkaisun. Olisimme halunneet kuulla palautetta myös miesten näkökulmasta. Olihan kampanjan tarkoitus ottaa miesten ääni kuuluviin, vilpitön halu auttaa. Aikamoinen osa miehistä osti jo tämän ajatuksen ja kiitämme teitä siitä. Olemme teitä, asiakkaita, varten olemassa", Vimman johto kirjoittaa Facebookissa. 

Yrittäjä kertoo olevansa kuitenkin kiitollinen siitä, että nyt on paikka käydä avointa keskustelua. Hän painottaa vuorovaikutuksen tärkeyttä. 

"Tässä kohden täytyy kuitenkin tunnustaa, -minua aavistuksen pelottaa ja kauhistuttaa se suunta, mihin tämä maailma on menossa. Toimintaympäristö on haastava. Samaan aikaan olemme iloisia teistä jokaisesta, jotka välitätte meistä. Niin hyvässä kuin pahassakin. Negatiivisuuden ilmapiiri on tässä ajassa näkyvämpää kuin se on koskaan aikaisemmin ollut. Siinä meillä kaikilla on valvomisen paikka. Epäonnistumisen pelko estää toimimasta ja usein jalo ajatus ja asian alkuperäiset tarkoitusperät unohtuvat. Tai niiden viestintä ei tavoita ihmisiä tai kaadumme omaan vajavaisuuteen/kömpelyyteemme", Vimmalta kirjoitetaan.

Olemme aiemmin kertoneet, kuinka kuuden lapsen äiti Marjut Rahkola perusti Vimman ja teki siitä miljoonabisneksen. Pääset lukemaan jutun täältä

Lue myös: 7 suomalaista lastenvaatemerkkiä, joihin äidit ovat viimeksi hurahtaneet

Kilpailut

Uusimmat