Kuva: Shutterstock

Humahtaako ruutuaika ihan huomaamattasi? Niksit, joilla pysäytät aivottoman somen selaamisen

09.11.2021 17:15 - Minttu Tikkanen / minttu.tikkanen@bauermedia.fi

Pandemia-aikana somen selailu on monilla lisääntynyt, koska muuta tekemistä ei ole ollut.

Sosiaalista mediaa jää helposti selaamaan aivottomasti keskittymättä mihinkään tai vailla mitään päämäärää ja ruutuaika venähtää ihan huomaamatta. Monelle puhelin on riippuvuus, jota ei edes tiedosta. Erityisesti pandemia-aikana moni on jäänyt entistä pahempaan somekoukkuun, kun kotona on ollut tylsää ja muuta tekemistä ei ole oikein ollut.

- Suurimman osan ajasta emme edes tajua, että aivottomasti selailemme ja aika vilahtaa nopeasti, sanoo riippuvuusasiantuntija Ray Sadoun.

Sadoun jatkaa, että epämääräinen selailu on hyödyttömin tapa käyttää sosiaalista mediaa. Paljon palkitsevampaa olisi esimerkiksi viestitellä siellä kavereille. Sadoun lisää, että aivoton selailu ei myöskään tee hyvinvoinnillemme hyvää.

- Se on vahingollista mielen hyvinvoinnillemme, koska se voi johtaa tuntien hukattuun aikaan. Lisäksi saatamme imeä kaikenlaista negatiivista informaatiota, jota emme edes huomaa lukevamme, Sadoun kuvailee.

Jatkuva elektronisilla laitteilla roikkuminen myös hämärtää työnteon ja lepoajan välistä rajaa, emmekä vapaa-ajallakaan pysty rentoutumaan niin hyvin kuin olisi mahdollista. 

Kuinka pysäyttää aivoton selailu

1. Tule tietoiseksi. Ensimmäinen askel puhelimesta irrottautumiseen on sen käytön tiedostaminen. Joka kerta, kun alat tavoitella kännykkää käteesi, kysy itseltäsi miksi pyrit käyttämään sitä vai onko sinulla sittenkään mitään syytä. Sadounin mukaan kännykkään tarttumisella saatetaan yrittää vaimentaa myös jotakin toista tarvetta tai olotilaa kuten nälkää, väsymystä tai alakuloa, jotka pitäisi yrittää ratkaista kukin ihan muilla tavoin.

2. Vedä rajat. Jos epäilet, että itseesi toimivat vain kovat konstit, voit vetää itsellesi tiukat rajat puhelimen käytön suhteen. Aikaraja ei välttämättä muuta selailun sisältöä laadukkaammaksi, mutta se ainakin rajaa aivottomaan pläräilyyn kuluvan ajan ja auttaa pitämään sen minimissä.

3. Pura tottumus. Moni tarttuu puhelimeen hyvin automaattisesti ja tottumuksesta heti, kun on hetken tylsistynyt. Vaadi itseltäsi ennakkoon hyvä selitys, mitä olet aikeissa tehdä puhelimellasi ennen kuin sukellat sen syövereihin.

4. Selailu ei ole välttämättä pahasta. Sosiaalisen median selailu ei ole pelkästään negatiivinen asia. On ihan ok haluta nähdä, mitä tutuille kuuluu tai rentoutua katselemalla kuvia vaikkapa lomamatkoista tai ystävistä. Sosiaalisessa mediassa voi myös aidosti syventyä johonkin itseä kiinnostavaan aiheeseen ja ottaa siitä selvää. Jos ajaudut kuitenkin pitkiksi ajoiksi vain selaamaan tylsistyneenä tai löydät itsesi jatkuvasti selailemasta täysin tuntemattomien profiileja, ei kaikki selailuun käytetty aika välttämättä ole sen arvoista.

Lue myös: Aloitatko aamusi selailemalla kännykkää? Ei kannattaisi

Lue myös: Oletko riippuvainen kännykästä? Lue, miksi puhelin kannattaa jättää kotiin

Lähde: Metro

Uusimmat