10 ärsyttävintä asiaa, joita asiakkaat tekevät kahvilassa asioidessaan

Ihmiset eivät aina osaa käyttäytyä kahvilassa niin kuin paikan henkilökunta toivoisi. 

Julkaistu:

Jos viihdyt kahviloissa, saatat jo arvata, minkälaiset asiat saavat asiakaspalvelijoiden verenpaineen kasvamaan. Näitä ovat ainakin hidastelu, arvostelu ja välinpitämätön käyttäytyminen. On kuitenkin olemassa myös liuta muitakin seikkoja, jotka eivät välttämättä kuulu asialliseen kahvilakulttuuriin.

Jos tahdot tietää, kuulutko kahvilatyöntekijöiden silmissä rakastettaviin vai ärsyttäviin asiakkaisiin, lue alla oleva lista seikoista, jotka kahvilatyöntekijät mieltävät kaikkein epämiellyttävimmiksi. Nämä asiat hyydyttävät helposti kahvilahenkilökunnan aurinkoiset hymyt: 

1. Asiakas puhuu puhelimeensa

On kohteliasta kohdella kahvilatyöntekijää kuin ihmistä: tervehdi, katso silmiin ja ole skarppina tiskillä asioidessasi. Myös tiskillä asioiminen hidastuu, jos asiakas puhuu puhelimeensa samalla kahvia tilatessaan ja maksaessaan. Pidä siis puhelin taskussasi tiskille saapuessasi.

2. Asiakas ei ole valmis maksamaan

Kaiva lompakkosi jo valmiiksi laukkusi pohjalta ennen tiskille menoa. Asiakas, joka kaivelee pankkikorttiaan taskustaan minuuttitolkulla saa turhautuneeksi niin kahvilatyöntekijän kuin muut jonossa seisovat asiakkaatkin.

3. Asiakas kysyy: ” Onko tämä hyvää?”

Yhdessäkään oikeassa kahvilassa ei myydä ”pahaa” kahvia. Ja jos myytäisiin, ei kahvilatyöntekijä taatusti kertoisi, että heidän kahvinsa on huonoa eikä sitä kannata ostaa. Kysy henkilökunnalta esimerkiksi kahvisuositteluja ja kerro omista makumieltymyksistäsi. Se mikä on hyvää toisen mielestä, voi nimittäin maistua kuravelliltä jonkun toisen suussa.

4. Asiakas tilaa todella monimutkaisen kahvin

Varsinkin, jos kahvilassa näyttää olevan kiirettä, ei kahvilatyöntekijä välttämättä riemastu tilauksestasi, jonka tekemiseen menee vähintään kymmenen minuuttia.

5. Asiakas luulee tietävänsä paremmin

Tiskin takana työskentelevä kahvilatyöntekijä ei välttämättä riemastu, jos asiakas ryhtyy neuvomaan häntä, kuinka latte tulisi oikeaoppisesti tehdä. Muista, että olet asiakas, et opettaja.

6. Asiakas kurottelee tiskin toisen puolelle

Jos tahdot kahviisi lusikan tai kaipaat serviettiä, mutta kaipaamasi asiat ovat käsiesi ulottumattomissa, pyydä kahvilatyöntekijää kohteliaasti ojentamaan sinulle tarvitsemasi. Älä kurottele käsilläsi työntekijöiden alueelle tai astele tiskin toiselle puolelle. Tiskin taus on vain henkilökunnalle kuuluvaa aluetta.

7. Asiakas ei tervehdi

Tervehdi aina asiakaspalvelijaa, olipa sinulla kuinka kiire hyvänsä. Kahvilatyöntekijälle tulee heti parempi mieli, kun asiakas tervehtii häntä hymyillen ennen kahvikupposen tilaamista.

8. Asiakas, joka arvostelee tarjontaa

Sinulla on liikkuvat jalat – siten saat täysin itse tehdä valintasi, mihin kahvilaan menet. Jos tarjonta ei miellytä, voit vaihtaa kahvipaikkaa. 

Älä etenkään osoita närkästystäsi kahvilan niukasta kahvitarjonnasta asiakaspalvelijalle, sillä hän tuskin on vastuussa kyseisen kahvilan tuotevalikoimasta.

9. Asiakas, joka ei osaa päättää

Jos et ole valmis tilaamaan, älä mene vielä tiskille. Mieti rauhassa tilaustasi ja astele sen jälkeen esittämään tilauksesi kahvilatyöntekijälle. Jos pohdit tiskillä seisoessasi viisi minuuttia erilaisten kahvien välillä, saat taatusti osaksesi murhaavia katseita jonossa seisovilta ihmisiltä.

10. Asiakas, joka valtaa paikan suurimman pöydän vain itselleen

Jos olet yksin, älä valloita itsellesi kahvilan suurinta pöytää. Paikkaan voi pian astella viiden hengen seurue, joka joutuu poistumaan kahvilasta, koska vapaita pöytiä ei ole. Ole siten kohtelias ja asettaudu pöytään, joka on suunniteltu yhdelle tai kahdelle hengelle.


Lähde: Today

Lue myös: 7 vinkkiä maukkaan kahvin valmistukseen