Olet varmaankin kuullut jonkun murjaisevan kassalla myyjän tarjotessa kuittia, että hän ei tarvitse sitä, koska se ei mene verotukseen.
Tai kun kassa ei löydä tuotteesta hintalappua, asiakas letkauttaa sen olevan sitten ilmainen.
Arvaapa, montako kertaa myyjä on kuullut saman?
Lue myös: Moni kokee töissä merkittävää kognitiivista kuormitusta – yleisintä näillä aloilla
Lue myös: Hymyiletkö paljon töissä, vaikka ei huvittaisi? Lue, miksi se voi olla todella haitallista
Asiakaspalvelijat joka puolella maata kuulevat samoja vitseiksi tarkoitettuja hokemia uudestaan ja uudestaan.
Tämä saattaa kuulostaa puuduttavalta, mutta se ei valitettavasti ole pahinta, mitä kassatyössä joutuu kohtaamaan.
Kaikki asiakkaat eivät tunnu aina muistavan, että tiskin toisella puolella on ihan oikea ihminen. Ei tervehditä, ei kiitetä, paiskotaan rahat pitkin tiskiä tai puhutaan puhelimessa. Kohdellaan kassatyöntekijää kuin konetta.
Ikävimpiä tilanteita ovat ne, kun kimpaantuneet asiakkaat alkavat huutaa, solvata ja uhkailla. Jotkut tuntuvat ajattelevan, että asiakaspalvelija on likasanko, jonka niskaan voi kaataa oman pahan olonsa. Jälleen vaikuttaa unohtuvan, että vastassa on toinen ihminen.
Lue myös: Liiallinen joululaulujen kuunteleminen ei tee hyvää mielenterveydelle – katso miksi
Lue myös: Seksuaalinen häirintä on edelleen yleistä työelämässä – useimmiten häiritsijä on asiakas
Iltalehden teettämässä kyselyssä asiakaspalvelijat kertoivat työnsä varjopuolista.
– Työskentelen kirpputorin kassalla. Ihmiset luulevat, että siellä voi käyttäytyä toisella tapaa kuin tavallisessa kaupassa – avata suljettuja tuotteita, jättää tavarat mihin sattuu, sotkea. Ei kunnioiteta toisten omaisuutta, jota ne myytävät tuotteet ovat, kunnes olet lunastanut ne itsellesi.
– Olen ollut asiakaspalvelutyössä noin 20 vuoden ajan. Viimeisten viiden vuoden aikana asiakkaista on tullut niin raskaita, että en nauti enää yhtään asiakaspalvelusta. Ihmiset ovat itsekkäitä, kiukkuisia, törkeitä. Muutos tapahtui koronan jälkeen. Tuntuu että olen menettänyt uskoni ihmisiin.
Osa asiakaspalvelijoista kertoo kokeneensa jopa seksuaalista häirintää työpaikallaan. Nimimerkki Jonna kertoo entisestä työstään huoltoasemalla:
– Huoltoasematyö oli ehdottomasti kuluttavinta naiselle. Miehiä kuhiseva ympäristö jätti syvät jäljet seksuaalisten ehdottelujen takia, joita tuli viikoittain.
Hän kertoo saaneensa jatkuvasti puhelinnumeroita, pyyntöjä soittaa työvuoron jälkeen ja kaksimielisiä juttuja. Asiakaspalvelijan hymy tai ystävällinen jutustelu saatettiin tulkita haluksi tehdä lähempää tuttavuutta, eikä asiakasta hidastanut välttämättä edes hänen omassa sormessaan oleva sormus.
– Työpaikan pikkujouluissa sait juosta asiakkaita karkuun, kun tykkäsivät tulla halailemaan ja puristelemaan takapuoltasi. Seitsemän vuoden jälkeen olin niin uupunut siihen, että työpaikan vaihto oli ainut, mitä keksin.
Myös nimimerkki Jekku kertoo asiakkaiden sopimattomasta käytöksestä:
– Seksuaalista häirintää tapahtuu viikoittain. Kommentoidaan rintoja, takapuolta, ehdotellaan, kosketellaan, vihellellään jos kumartelet tai seisot jakkaralla. Liian usein tulee tilanteita, jossa yläkouluikäisille TET-harjoittelussa oleville nuorille heitetään täysin sopimattomia kommentteja jotka ovat seksuaalissävytteisiä.