Duunitorin uusi tutkimus kertoo, että alan vaihtaminen kiinnostaa suomalaisia yllättävänkin paljon. Jopa 54 prosenttia kertoo olevansa valmis alanvaihtoon.
Työnhakututkimuksen mukaan suurin vaihtamisalttius on asiakaspalvelu sekä myynti- ja kaupan alalla, markkinoinnissa, mainonnassa, mediassa ja viestinnässä, siivous ja puhtaanapito aloilla, jätehuollossa sekä lakialla.
Lue myös: Aiheuttaako työsi ahdistusta? 5 tehokasta keinoa työstressin lievittämiseen
– Asiakaspalvelu sekä myynti- ja kaupan ala sisältävät paljon tehtäviä, jotka toimivat ponnahduslautana työelämään. Siksi niiltä on paljon siirtymää, vaikka varsinaista tyytymättömyyttä ei olisikaan. Ei ole yllättävää, että vaihtamisalttius on suurta myös markkinoinnin, mainonnan, median ja viestinnän osaajilla. Työpaikkojen raju vähentyminen viime vuosina ja epävarmat tulevaisuudennäkymät ovat saaneet monet harkitsemaan alanvaihtoa, sanoo Duunitorin työnantajakuvakonsultti Antti Hyrkäs sanoo.
Tutkimuksen mukaan asiakaspalvelusta halutaan siirtyä hallintoon sekä toimistotöihin, mutta myös opetusalalle. Sen sijaan myynnin ja kaupan alalta siirrytään mieluiten hallintoon sekä toimistotöihin sekä pankkialalle.
Lue myös: Lyhyempi työpäivä tekee työntekijästä tehokkaamman ja onnellisemman
Pienintä tutkimuksen mukaan vaihtamisalttius on kulttuuri-, viihde- ja taidealalla, turvallisuusalalla, konsultoinnissa ja tutkimuksessa, opetusalalla sekä HR ja rekrytointialalla.
– Pieni alanvaihtohalukkuus selittyy todennäköisesti sillä, että näillä aloilla työ ja sen merkitys ovat vahva osa ihmisten identiteettiä, Hyrkäs sanoo.
Lähde: Duunitori