Fazer tuo älyä karkkipusseihin – tämän kaiken 2D-koodi tarjoaa

Älyä sisältäviä karkkipusseja tulee myyntiin jo joulukuun aikana.

Julkaistu:

Fazerin karkkipusseista löytyy pian älyä. Sitä testaavat Fazerin kanssa yhteistyössä S-ryhmä, KLINGER Finland ja GS1. Karkkipusseihin lisätään 2D-koodi, joka on uusi globaali merkintätapa. Sen avulla pakkauksen mukana voidaan välittää entistä enemmän dataa, kerrotaan tiedotteessa.

Koodin voi lisätä muihinkin pakkauksiin, mutta koodin mahdollisuuksia testataan pilotissa aluksi vain Fazer Remix 30 v. -makeispusseissa. Koodi on QR-koodin näköinen, mutta se tarjoaa entistä enemmän tietoa ja uudenlaista älykkyyttä.

Lue myös: Fazer julkaisi koskettavia sota-ajan kirjeitä yli 85 vuoden takaa

– GS1 2D-koodi tarjoaa useita hyötyjä: se mahdollistaa tarkemman tuotetiedon jakamisen, parantaa tuotejäljitettävyyttä ja antaa kuluttajille lisätietoa tuotteesta helposti saatavilla olevassa muodossa. Koodi tehostaa myös kaupan ja valmistajan välistä tiedonkulkua ja avaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi hävikin hallintaan ja asiakaskokemuksen parantamiseen, kertoo pakkauskehitysjohtaja Katja Santala Fazerilta.

2D-koodi voi syrjäyttää EAN-viivakoodit

Yhteisen pilotin tarkoituksena on selvittää, mitä GS1 2D -koodin käyttöönotto edellyttää. Tarkastelun kohteina ovat muun muassa tarvittava tietosisältö, tiedonsiirto eri järjestelmissä sekä pakkausteknologian asettamat vaatimukset merkintä- ja laadunvarmistusratkaisuille.

– Tuotteiden jäljitettävyyteen liittyvä sääntely kasvaa koko ajan, ja dynaaminen 2D-viivakoodi on yksi ratkaisu, jolla tätä tietoa saadaan sekä kaupan että kuluttajien käyttöön tulevaisuudessa. Vaikka olemme vielä alkumetreillä kehityksessä, tämä pilotti antaa meille mahdollisuuden arvioida tarkemmin mitä hyötyjä 2D-viivakoodi konkreettisesti tuo kaupan arvoketjussa ja toisaalta mitä prosessimuutoksia sen hyödyntäminen edellyttää tulevaisuudessa. Odotamme innolla pilotin tuloksia, kertoo kehitysjohtaja Mikko Hänninen S-ryhmän marketkaupasta.

Lue myös: Fazer lanseeraa uuden suklaalevyn

Kuluttajille 2D-koodi tarkoittaa QR-koodia, jossa olevan linkin saa auki puhelimessa olevan kameran kautta. Pilotissa se ohjaa Remix 30 v. -kampanjasivulle, jossa voi osallistua arvontaan. Se voisi tarjota myöhemmin myös muuta, kuten tuotteeseen liittyviä vastuullisuustietoja ja mahdollisuuden lähettää tuotteesta kuluttajapalautetta aiempaa helpommin.

Näin älyä sisältävät karkkipussit tehdään

Fazer Remix 30 v. -makeispussit saavat eräkohtaisen GS1 2D-koodin. Se tulostetaan KLINGER Finlandin toteuttamalla merkintäratkaisulla suoraan pakkauslinjalla. Koodi löytyy karkkipussien takaosasta.

Pilotissa testattavia karkkipusseja tullaan myymään kaupoissa jo joulukuun aikana. Ne on valmistettu Fazerin Lappeenrannan makeistehtaalla.

Pilotin tarkoitus ei ole johtaa varsinaiseen käyttöönottoon, vaan toimia tärkeänä oppimisalustana kaikille osapuolille.