Miksi lentokonetila on kytkettävä lennettäessä päälle? Suomalaisasiantuntija vastaa

Uskomuksen mukaan puhelimen signaali saattaa häiritä koneen teknisiä laitteita.

Julkaistu:

Lomamatka on alkamassa ja ensimmäinen lasillinen kuohuviiniä kipristelee vastassa matkajännityksen kanssa. Edessä on lentomatka ja harvinaiset tunnit ilman älylaitteita ja aina läsnä olevaa internetiä.

Lentokoneeseen noustessa matkustajia pyydetään joko sammuttamaan tekniset laitteensa tai kytkemään lentokonetila päälle.

Vaikka puhelimien teknologia on vuosien saatossa kehittynyt, on säännölle edelleen perusteensa. Matkustamoturvallisuuden asiantuntija Minna Ruolanto muistuttaa turvallisuuden olevan aina etusijalla, kun matkustajia kuljetetaan taivaalla.

– Ei voida täysin aukottomasti sulkea pois, etteivätkö tekniset laitteet voisi tavalla tai toisella häiritä koneen omaa teknologiaa, Ruolanto kertoo.

Puhelimien tekniikka kehittyy nopeammin kuin lentokoneet. Osa koneen teknologista voi olla valmistunut vuosikymmeniä sitten, kun uusin puhelin on saapunut tehtaalta vain viikkoja aiemmin.

Siitä huolimatta kaikilla ei voi olettaa olevan uusimpia puhelimia tai älylaitteita mukanaan.

– Usein ihmettelemme länsimaissa älypuhelimiemme kanssa, miksi puhelimia ei voi käyttää lennon aikana. Ihmisillä on kuitenkin olemassa vielä paljon vanhoja puhelimia ja kaikkialla maailmassa lennetään – jopa paikoissa, joissa ei ole kännyköitä lainkaan, Ruolanto kertoo säännön taustoja.

– Siviililentämisessä on oltava samanlaiset säännöt kaikkialla. Ei voi ajatella, että yhdellä lennolla olisi erilaiset säännöt kuin toisella, hän jatkaa.

Aina turvallisempi valinta

Viimeisten vuosikymmenien aikana puhelin on ilmestynyt lähes jokaisen matkustajan käsimatkatavaroihin. Yhä useammalla on mukanaan myös tabletti tai kannettava tietokone.

Kaikkia laitteita ei voi pitää päällä lennon aikana.

– Jos oletetaan, että koneessa on 300 matkustajaa, joilla kaikilla on mukanaan älylaite, joillakin kaksi, ja sitten on vielä koneen teknologia, ei yhteisvaikutusta voi ennakoida.

Ruolanto muistuttaa, että sekä kentillä että taivaalla on kova trafiikki.

– Jos mietitään esimerkiksi Lontoon Heathrow’ta ja kuinka usein sieltä nousee ja laskee koneita, eivät koneen lentäjät missään vaiheeessa halua menettää yhteyttä koneensa laitteisiin ja tutkiin, Ruolanto miettii pahinta vaihtoehtoa.

– Jos voidaan tehdä valinta turvallisempaan suuntaan, tehdään se aina.

”Turvallisuus tehdään yhdessä”

Ruolanto muistuttaa, että ilmailulain mukaan matkustaja sitoutuu noudattamaan koneen henkilökunnan antamia ohjeita noustessaan koneeseen.

– Lentäminen on meille arkipäiväistä, mutta edelleenkään emme pysty siihen itse vaan ainoastaan teknologian avulla. Kun emme voi täysin ennustaa, mitä tapahtuu, ei haluta ottaa riskejä.

– Turvallisuus tehdään yhdessä. Se ei ole vain lentoyhtiöiden vastuulla, vaan matkustajiakin tarvitaan, Ruolanto muistuttaa

Lue myös: Puolet suomalaisista antaa kumppanin matkustaa vapaasti