Suomalaisten suosikkimaito ei välttämättä olekaan paras valinta – näin eri maidot eroavat

Maitovertailu sai yllättävän käänteen.

Julkaistu:

Maitohyllyllä moni suomalainen on tottunut valitsemaan rasvattoman tai vähärasvaisen vaihtoehdon. Nyt uusi kanadalainen tutkimus nostaa kuitenkin esiin täysmaidon mahdollisia hyötyjä. 

Toronton yliopiston tutkimuksessa täysrasvaisia maitotuotteita käyttäneillä havaittiin Daily Mail -uutisen mukaan muun muassa matalampi verenpaine sekä parempi kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saanti.

Lue myös: Tämä yksinkertainen testi voi paljastaa, elätkö pitkään – tarvitset vain tuolin

Lue myös: Juotko paljon kahvia? Tutkimus paljastaa yhteyden rasvaan, lihaksiin ja testosteroniin

Tutkimuksessa osallistujat söivät täysrasvaisia maitotuotteita kolme kertaa päivässä kolmen kuukauden ajan. Täysrasvaiset tuotteet eivät johtaneet verrokkiryhmää suurempaan painonnousuun. Tutkijoiden mukaan tulokset ovat erityisen kiinnostavia ikääntyneiden kannalta, sillä riittävä kalsiumin ja D-vitamiinin saanti on tärkeää luuston hyvinvoinnille.

Suomessa tavallinen kevyt- ja rasvaton maito ovat kuitenkin edelleen helppoja valintoja. Rasvattomassa maidossa on vain vähän kaloreita ja tyydyttynyttä rasvaa, mutta siinä on jopa hieman enemmän kalsiumia kuin täysmaidossa. Tämä johtuu siitä, että maidon kalsium sijaitsee sen vesipitoisessa osassa eikä rasvassa. 

Täysmaidossa puolestaan rasva auttaa rasvaliukoisten A-, D-, E- ja K-vitamiinien imeytymisessä.

Myös kevytmaidosta on tutkimuksissa löydetty kiinnostavia yhteyksiä. Vuonna 2024 tehdyssä tutkimuksessa kevytmaitoa säännöllisesti juoneilla havaittiin pienempi riski ahdistuneisuus- ja masennusdiagnooseihin verrattuna niihin, jotka eivät juoneet maitoa.

Lue myös: Moni unohtaa pestä nämä kodin tekstiilit – lähes puolet suomalaisista ei noudata suositusta

Lue myös: Petra Gargano esittelee ylpeänä takapuoltaan: ”Tän assin eteen on tehty töitä”

Kaikkein rasvaisimmissa maidoissa ravintoaineita voi olla hieman enemmän, mutta samalla myös kaloreita ja tyydyttynyttä rasvaa kertyy selvästi enemmän. Siksi runsasrasvainen maito ei automaattisesti ole terveellisin vaihtoehto. Valinta riippuu muun muassa muusta ruokavaliosta, energiantarpeesta ja siitä, mitä maitotuotteita päivän aikana muuten käyttää.

Myös kasvipohjaiset juomat vaativat tarkkuutta. Niiden ravintosisällöt vaihtelevat huomattavasti, eikä kaurajuoma esimerkiksi vastaa ravitsemuksellisesti maitoa. Suomessa myydään kuitenkin runsaasti kalsiumilla, D-vitamiinilla ja muilla ravintoaineilla täydennettyjä vaihtoehtoja. 

Lisää Voice.fi Googlen ensisijaiseksi lähteeksi