Kuva: AOP

Quiet luxury on yksi vuoden 2023 suurimmista muoti-ilmiöistä - sanoittaa luksuksen uudelleen

03.06.2023 10:15 - Rebekka Silvennoinen / rebekka.silvennoinen@bauermedia.fi

Luksuksen määritelmä muuttaa muotoaan muodissa.

Google-haut huutavat artikkeleita, joissa kerrotaan mitä quiet luxury tarkoittaa ja miten se näkyy. Quiet luxury sanaa viljellään nyt kaikkeen, mikä liittyy muotiin tai kauneuteen. Vaikka quiet luxury, eli vapaasti suomennettuna hiljainen ylellisyys, on yksi vuoden suurimmista muoti-ilmiöistä, ei sen määritteleminen ole ihan yksinkertaista. 

Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja niin myös tällä ilmiöllä. Se tunnetaan myös nimillä stealth luxe ja stealth wealth. Stealth wealth kääntyy vapaasti suomennettuna hävähdysvarallisuudeksi. Tästä saakin osviittaa mitä ilmiö tarkoittaa – häivähdys luksuksesta.

Luksus näyttäytytyi pitkään muodissa suurilla luksusmuotitalojen logoilla. Guccin ja Balenciagan logot koreilivat mahdollisimman näyttävästi aurinkolaseissa, paidoissa ja laukuissa.

Viesti oli selvä: huomatkaa, että tähän on käytetty suuri määrä rahaa. Jos ostaa kalliin tuotteen, olisi suotavaa, että sen hinnan tajuaa jokainen ja mahdollisimman nopeasti. Suuret logot muotituotteissa alleviivasivat eroja –  tämä on sitä luksusta, johon kaikilla ei ole varaa. 

Quiet luxury on vastaisku tälle. Varallisuutta löytyy, mutta sitä ei hierota päin naamaa. Siitä annetaan hentoja vihjeitä. 

Luksusta ei siis enää vuonna 2023 näytetä luksusmuotitalojen logoilla. Luksus näytetään hiljaisilla signaaleilla: laadukkaat materiaalit, taidokas räätälöinti, moitteeton istuvuus ja neutraalit värit. Luksus huokuu silkistä, kashmirista ja laadusta. 

Ensisilmäyksellä vaatteet näyttävät aivan normaaleilta. Ne eivät heti huuda korkeaa hintaansa – sen tajuaa vain, jos tunnistaa merkkibrändit. Luksus on siis edelleen todella tyyristä. 

Quiet luxury -tyyliä valtavirran tietoisuuteen on tuonut HBO:n Succession-sarja. Superrikkaan Royn perheen jäsenet pukeutuvat tavallisen näköisesti, eikä asuista heti arvaisi niiden huimia hintoja. Sarjassa esimerkiksi nähdään tavallinen tummansininen lippalakki, joka on todellisuudessa Loro Piana -muotitalon lippalakki arvoltaan noin 500 dollaria. Sarjan vaatteissa näkyy ensisilmäyksellä siis vain häivähdys äärimmäisestä taloudellisesta pääomasta.

Victoria Beckham 2023 kevät/kesä-mallisto. (kuva: AOP)

2000-luvun muoti ja sen trendioikut ovat olleet pinnalla jo pitkään. Trendit vaihtelevat tiuhaan ja pikamuoti-brändit taputtavat käsiään. Elämme ylikulutusta ihannoivassa ympäristössä, vaikka kuinka toisin väittäisimme. Siksi quiet luxury on ilmiönä hyvin tervetullut.

Ilmiö ei kehota ostamaan uutta, vaikka se muoti-ilmiö onkin. Tarkemmin määriteltynä quiet luxury on pukeutumistyyli. Pukeutumistyyli, jossa pyritään kasaamaan vaatekaapin sisältö peruspilareista, joita voi yhdistellä helposti toisiinsa. Myös vaatteiden laatu tekee tyylistä ilmastoystävällisemmän. Toki vain siinä tapauksessa, että vaatteita käytetään pitkään ja ostetaan vain tarpeeseen.

Bottega Veneta 2023 syksy/talvi-mallisto. (kuva: AOP)

Quiet luxury näyttäytyy myös hiusvärissä. Platinablondin sijaan hiukset huokuvat luksuta maanvärisenä. Tämä blondia tummempi hiussävy on myös hellävaraisempi kuontalolle kuin platinablondi. 

– "Earth Blonde" on paljon luonnollisempi ja rennompi tapa värjätä blondiksi, kertoi hiusstylisti ja trendien ennustaja Tom Smith Glamour UK -julkaisulle.

– Väri on brunetin ja blondin rajamailla, mutta ilman täyteläisiä karamellimaisia sävyjä. Sävy on lähempänä tuhkaa ja kuiskaa blondia väriä enemmän kuin huutaa sitä, Smith sanoittaa värisävyä. 

Toinen ruskean ja vaalean rajamailla oleva hiussävy on mushroom blonde eli sieniblondi. Tämä quiet luxury blondi eroaa sieniblondista kuitenkin sillä, että siinä on vivahteita eikä se ole tasavärinen. 

Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Miksi quiet luxury sitten nousi valtavaksi muoti-ilmiöksi juuri nyt?

Kärvistelimme pitkään koronapandemian aiheuttamista sulkutiloista. Kotiasut myivät kuin häkä, koska juhlat olivat peruttu, ja emme muuta tehneetkään kuin istuneet sisällä. Kun taas rajoitukset alkoivat helpottamaan vuonna 2021, halusimme ottaa takaisin menetetyt muoti-iloittelut. 

Alkoi niin sanottu dopamiinipukeutuminen. Pukeutumisessa päästettiin ilo valloille värien ja printtien kautta. Esimerkiksi muotitalo Valentino teki koko 2022/2023 syksy/talvi-mallistonsa pelkästään kirkkaan pinkistä väristä. Dopamiinipukeutumistyylille antoi nimen mielihyvähormoni dopamiini, joka tunnetaan myös onnellisuushormonina. 

Valentinon syys/talvi-mallisto 2022/2023. (kuva: AOP)

Muotia voidaan kutsua ajanhengeksi, joka heijastaa aikansa virtauksien lisäksi laajasti myös muuta yhteiskunnan tilaa. Muoti heijastaa kulttuuria ja sitä, miten se ajattelee ja toimii kunakin aikana. Pandemian jälkeen oli ilottelun aikaa, jota seurasi lasku. Talous kääntyi epävarmaan suuntaan ja se näkyi myös muodissa. Maailman tila vaikuttaa siis vahvasti ihmisten pukeutumiseen. 

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun quiet luxury on hallinnut pukeutumistamme. Trendejä ennustavan yrityksen WSGN:n muotitiedon johtaja Lorna Hall kertoi Business Insider -julkaisulle, että myös vuoden 2008 suuren taantuman aikaan quiet luxury oli merkittävä trendi. 

Kun valtaosa ihmisistä kamppailee toimeentulonsa ja nousseiden elinkustannusten kanssa, ei vaurautta haluta hieroa päin naamaa. Se piilotetaan, mutta ei kokonaan. Vauraudesta annetaan hiljaisia vinkkejä, kuten quiet luxuryssa on tapana. 

Muuttaako tämä quiet luxury -aalto kulutuskäyttäytymistämme perinpohjaisesti, vai onko tämä vain hetken huuma, jää nähtäväksi. Se on kuitenkin varmaa, että luksus on muuttanut muotoaan muodissa vuonna 2023. 

Lue myös: Parjattu yhdistelmä onkin kesän hitti - "junttisukat" puetaan myös juhlaan

Lue myös: Perinteisen nahkatakin rinnalle on noussut haastaja - kevään trenditakki ei olekaan musta

Lue myös: Matalia vyötäröitä ja strassirintaliivejä - Coachella esitteli trendit, joihin tulet törmäämään ensi kesän festareilla

Lähteet: Vogue, Business InsiderGlamour UK

Kilpailut

Uusimmat