PMMP sai levy-yhtiön ostamaan paitakaupan

29.09.2009 09:12 -

Tämän päivän Helsingin Sanomat kirjoittaa suomalaisten levy-yhtiöiden pyrkimyksistä vastata muuttuvan bisneksen haasteisiin.

Sony Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen kertoo, että PMMP ehdotti alun perin bändituotteita myyvän Rokkikaupan hyödyntämistä. Viime vuoden puolella tehty yrityskauppa laajensi Rokkikaupan toimintaa netti- ja tapahtumamyynnistä myös Helsingin Mechelininkadulla toimivaan myymälään.

PMMP:n Paula Vesala sanoo, että Rokkikaupan ansiosta he saivat mahdollisuuden myydä reilun kaupan bändipaitoja ja muita eettisesti valmistettuja fanituotteita.

Levymyynnin laskua kompensoidakseen Sony Music on ottanut haltuunsa keikkamyynnin, manageripalvelut ja oheistuotemyynnin. Musabisneksen evankelistat käyttävät mallista nimitystä "360 astetta". Valtanen kuitenkin korostaa, ettei Sony pakota artistejaan omistamiensa keikkamyyjän tai managerin asiakkaiksi.

Paitamyynnin suuresta roolista etenkin metallimusiikin parissa on toki puhuttu ennenkin. Viime vuoden lokakuussa järjestetyssä Musiikki & Media -tapahtumassa Tampereella HIMin ja The Rasmuksen manageri Seppo Vesterinen vitsaili kutsuvansa HIMiä "pyörillä kulkevaksi paitakaupaksi".

Kilpailut

Uusimmat