Vuosikymmenen mittainen synkkä kausi takana: Musiikin myynti kasvoi!

27.02.2013 20:00 -

Musiikkituottajien mukaan äänitteiden myynti kasvoi ensi kertaa yli kymmeneen vuoteen. Musiikki pyörittää myös sosiaalista mediaa. 

Musiikkirintamalta kuuluu yli vuosikymmeneen hyviä uutisia. Kansainvälisen musiikkituottajien järjestön IFPI:n tutkimuksen mukaan viime vuonna äänitteiden myynti kääntyi pieneen nousuun ensimmäistä kertaan vuoden 1999 jälkeen. 

Muutosta vuoteen 2011 vuonna 2012 tuli 0,3 prosenttia, mikä tarkoitti äänitteiden myynnin nousua 12,4 miljardista eurosta 12,6 miljardiin euroon. Kovinkaan suuresta noususta ei asiantuntijoiden mielestä voida vielä puhua, mutta aallonpohjassa pitkään ryvenneelle äänitemyynnille muutos näytti kuitenkin valoisalta.

Varsinaisten fyysisten äänitteiden myynti ei kuitenkaan ole noussut, vaan hienoiseen tilanteen paranemiseen vaikutti erityisesti digitaalisen musiikin ostaminen. Kaiken kaikkiaan musiikin ostaminen ja kuluttaminen nojaa vahvasti digitaalisessa maailmassa.

Ipsos MediaCT:n tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta netin käyttäjästä on käyttänyt laillisia musiikkikanavia viimeisen puolen vuoden aikana. Määrä nuorten keskuudessa on vieläkin suurempi: 16-24 -vuotiaista peräti 80 prosenttia osti musiikkia netistä laillisesti.

Maailmalaajuisesti viime vuoden myydyin sinkku oli Carly Rae Jepsenin Call Me Maybe. Hittibiisiä myytiin 12,5 miljoonaa kappaletta. Myydyin albumi oli Adelen 21, jota myytiin 8,3 miljoonaa kappaletta.

Sosiaalisesta mediasta on myös tullut hyvin musiikkivetoista. Esimerkiksi yhdeksän kymmenestä katsotuimmasta Youtube-videosta on musiikkivideoita. Katsotuin video on PSYn Gangnam Style, jota on ladattu 1,2 miljardia kertaa. Samoin kymmenestä tykätyimmästä Facebook -henkilöstä yhdeksän on muusikkoja. Lisäksi seitsemän seuratuinta Twitter -käyttäjää on muusikoita.

Lähde: IFPI

Kilpailut

Uusimmat