Kuva: Shutterstock

Stressaako tai murehditko asioista jo etukäteen? 4 vinkkiä, joiden avulla lievität oloasi heti

16.07.2018 21:45 - Emmi Moilanen

Stressi on ikävä olotila. Asioiden huolellinen suunnittelu ja sosiaalisessa mediassa vietetyn ajan vähentäminen auttavat kuitenkin selkeyttämään ajatuksiasi.

On normaalia, että stressitasot nousevat aika ajoin esimerkiksi kiireisen elämäntilanteen seurauksena. Stressiä kuitenkin voi lievittää nopeasti tekemällä itselleen suunnitelman ja aikataulun hoidettavista asioista. Psykologi Danielle Forshee suositteleekin kalenterin tai muistikirjan hankkimista sellaiselle henkilölle, jolla on taipumusta stressaamiseen. Tämä vähentää tehokkaasti myös hoidettavista asioista murehtimista etukäteen.

Elite Daily listasi myös muut keinot, joiden avulla lievität stressiä helposti ja nopeasti.

Lopeta asioiden lykkääminen

Asioiden lykkääminen ja niiden hoitamatta jättäminen on yksi suurimmista syistä siihen, minkä takia stressin määrä joskus tuntuu vain kasvavan ja kasvavan.

- Meillä on taipumus lykätä tehtävää silloin, kun se tuntuu liian vaikealta, epämiellyttävältä tai pelottavalta. Saatamme toimia näin, vaikka työ olisi erittäin tärkeä, psykoterapeutti LeslieBeth Wish toteaa.

Jos mieltäsi painavat jatkuvasti hoitamattomat velvollisuudet, Wishin mukaan on kolme suunnitelmaa, jonka mukaan toimia. Ensimmäinen neuvo on käydä heti toimeen, vaikka se vaatisikin joka ilta hieman ylimääräistä työtä. Tämä keino kuitenkin takaa sen, että saat päivittäin onnistumisen tunteita asioiden hoitamisesta.

Wishin toinen vinkki on ottaa ystävä tai perheenjäsen mukaan projektiin ”valvomaan” sen onnistumista. Läheisen ei tarvitse fyysisesti olla läsnä tilanteessa vaan riittää, että raportoit hänelle aika ajoin edistymistäsi. Kolmas keino puolestaan on palkita itsensä jollakin mukavalla onnistuneen suorituksen jälkeen.

Muuta asennettasi

Joskus stressi on itseaiheutettua ja pelkästään asenteenmuutos voi tuoda helpotuksen henkisesti kuormittavaan tilanteeseen.

Käyttäytymistutkija ja parisuhdevalmentaja Clarissa Silvan mukaan asenteen tietoinen muuttaminen positiivisempaan suuntaan auttaa sinua keskittymään itse asiaan ja olemaan kiitollinen siitä, mitä sinulla on jo elämässäsi.

Vähennä kännykän selaamista

Sosiaalisen median selaaminen ja kännykkään saapuvat viestit vievät jatkuvasti huomiomme pois asioista, joita olemme sillä hetkellä suorittamassa.

- Tutkimukset ovat osoittaneet, että laitteet häiritsevät keskittymistä ja muistamme, sekä nostavat kortisolitasoja. Tämä saa olon tuntumaan entistä stressaantuneemmalta, lääkäri Darria Long Gillespie toteaa.

Kun stressi on pahimmillaan, Long Gillespien mukaan meidän tulisikin pitää taukoa älylaitteiden selaamisesta. Hän ohjeistaakin ottamaan hetken itselleen hiljaisuudessa ja vetämään syvään henkeä.

- Ajattelusi selkiytyy, vuorovaikutuskykysi paranee ja olosi rentoutuu.

Muista, että on sallittua sanoa myös ei

Stressaavassa elämäntilanteessa on yhä tärkeämpää pysähtyä kuuntelemaan omaa kehoa ja oloa. Muista, että tarjotuista työtehtävistä kieltäytyminen ei tee sinusta huonompaa ihmistä, eikä asiasta tulisi potea loputtomiin huonoa omatuntoa.

Minimalistisesta elämäntavasta blogia kirjoittava Carl Phillipsin mukaan omille harteilleen ei tulisi haalia liikaa vastuuta kannettavaksi.

- Itsensä ylikuormittaminen on yksi suurimmista syistä, miksi useat meistä stressaavat ja tuntuu, että päivässä tunnit loppuvat kesken, Phillips huomauttaa.

Lue myös: Stressi vaikuttaa koko kehoosi epämiellyttävällä tavalla - lue miten

Lue myös: Jokaisessa parisuhteessa tulisi muistaa tärkeä asia, joka pitää suhteen hyvänä – oletko samaa mieltä?

Lähde: Elite Daily

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat