Koeajossa Nissan Navara Off-Roader AT32 – lisää tyyliä ja kykyjä erikoisvarustelulla

03.11.2018 18:45 - Teknavi / Mikko Autio - Luettu 279 kertaa

Jos Nissan Navara näyttää tuntuu perusvarusteltuna turhan tavalliselta, löytyy asiaan ratkaisu Arctic Trucksilta.

Lava-autojen suosio on kasvanut viime vuosina. Tarjonnan laajentumisen lisäksi kenties yksi suurimmista yleistymisen syistä on ollut tämän luokan autojen mukavuuden parantuminen. Lava-auto ei ole enää pelkkä karu työkalu, vaan useimmat modernit mallit tarjoavat normaalit henkilöautoista tutut mukavuudet ja turvallisuusvarusteet.

Parantuneesta mukavuudestaan huolimatta avolavat ovat lähtökohtaisesti erittäin maastokykyisiä kulkuneuvoja. Esimerkiksi Nissan Navara on ilman erikoisvarusteluakin varustettu kytkettävällä nelivedolla, alennusvaihteistolla ja takatasauspyörästön lukolla. Näiden turvin auto etenee jo varsin pitkälle myös maaston puolella.

Kaikilla nämä ominaisuudet eivät kuitenkaan riitä. Nelivetoisten ajoneuvojen erikoisvarustelusta tunnettu Arctic Trucks on antanut käsittelynsä nyt myös Nissan Navaralla. Ulkonäköön oman persoonallisemman mausteensa tuovat lokasuojien mustat levitykset ja vakiota suuremmat 32-tuumaiset renkaat. Maavaraa puolestaan on kasvatettu 20 millillä 243 millimetriin.

Maastoajoon lisäturvaa tuovat alustaa suojaavat kolmen millin paksuisesta suurlujuusteräksestä valmistetut pohjapanssarit. Kahluusyvyyttä saadaan lisää erillisestä tilauksesta asennettavalla snorkkelilla, minkä myötä autolla pystyy ajamaan jopa 80 sentin syvyisessä vedessä. Erityisen haastaviin olosuhteisiin eksyville on tarjolla myös etutasauspyörästön lukko.

Vaivattomuutta maastoon

Ohjaamoon varustepaketti ei tuo muutoksia. Navaran uusimman päivityksen yhteydessä mittaristo ja keskikonsolista löytyvä multimediajärjestelmä päivitettiin Nissanin henkilöautomallistosta tuttuihin yksiköihin. Alustan korotuksesta ja rengastuksen karkeammasta kuvioinnista huolimatta kestopäällysteellä ajettaessa mukavuus on säilynyt vähintään samalla tasolla perusmallin kanssa.

Ilman lastia ajettaessa alusta hieman pompottaa, ja terävät saumat tuntuvat tärähdyksinä korissa. Myöskään yleensä renkaiden karkeamman kuvioinnin myötä tuleva tasainen ”vollotus” loistaa poissaolollaan. Auton alla pyörivät Nokian Rotiva AT Plus -maastorenkaat tuntuvat pikaisen kokeilun jälkeen positiiviselta yllätykseltä maantiellä.

Seuraavaksi päästään niin sanotusti tositoimiin. Maastoon siirryttäessä kytketään päälle alennusvaihteisto sekä takatasauspyörästön lukko. Ensimmäisenä luvassa on suhteellisen jyrkkä nousu hieman kostealle kalliolle. Jalkaisin liukkaalta tuntuva alusta ei tuota ongelmia Navaralle, vaan auto etenee takatasauspyörästön lukko päällä sutimatta ylös. Normaaleilla katurenkailla tilanne olisi saattanut aiheuttaa hieman enemmän ongelmia. Tärkeää tällaisissa tilanteissa on pitää tasaisesti vetoa päällä ja välttää äkkinäisiä toimia, joiden seurauksena pito saattaisi loppua.

Seuraavassa kohdassa auton joustovarat hyödynnetään kokonaisuudessaan. Tasauspyörästön lukon ansiosta myös ristiriipunnasta selvitään ilman ongelmia, ja ensimmäisenä maastoajoa rajoittaa varsin pitkä takaylitys sekä vetokoukku, joka raapii helposti maata. Moottorin ja muiden arkojen paikkojen alta löytyvä alustasuojaus tuo omalta osaltaan rentoutta kivien varalle.

Jyrkässä ja liukkaassa alamäessä sekä renkaat että alamäkihidastin laitetaan tositoimiin. Alamäkihidastin pitää jarrupaineen jatkuvasti tasaisena ja pystyy jarruttamaan luistonestojärjestelmää hyödyntäen yksittäisiä pyöriä, minkä vuoksi se on etenkin jyrkissä ja liukkaissa olosuhteissa jarrupolkimen painamista parempi vaihtoehto. Alamäen pohjalta löytyvä mutainen liuska sujuu niin ikään suhteellisen vaivattomasti.

Rankempaa maastoajoa ajatellen Nissanin nahkaverhoillut penkit ovat valitettavasti melko liukkaat, ja sivuttaistuki jää vähäiseksi. Kuljettaja joutuu keskittymään auton ohjastamisen lisäksi pitämään itseään paikallaan, mikä luonnollisesti vaikeuttaa hallintaa haastavissa tilanteissa. Maastoajossa kuljettajan tehtävää puolestaan helpottaa 360-asteen kamerajärjestelmä. Nämä ovat tunnetusti käteviä apulaitteita ahtaissa pysäköintitilanteissa, mutta myös haastavassa maastoajossa. Kameran avulla näkee esimerkiksi jyrkän ylämäen kulman taakse ilman tarvetta poistua autosta.

Maastokykyisten autojen varusteluun erikoistunut Arctic Trucks selkeästi tietää, mitä tekee. Muutamilla suhteellisen pienillä muutoksilla on saatu aikaan selkeä ero vakiomalliin. AT32-version ulkonäössä on sopivasti lisää luonnetta, ja pieni lisä maastokyvyissä saattaa jossain tilanteessa tehdä ratkaisevan eron matkan loppumisen ja jatkumisen välille.

Nissan Navara Off-Roader AT32 nähdään Markku Alénin käsittelyssä Teknavin 16. tuotantokauden viimeisessä jaksossa maanantaina 5.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Nissan Navara 2,3 dCi Douple Cab (ilman AT-varustelua)
Moottori 2 298 cm3, R4 tuplaturbo
Teho 140 kW (190 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 500-2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Kytkettävä neliveto, takatauspyörästön lukko, alennusvaihteisto
0-100 km/h 10,8 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 7,0 l/100 km
CO2-päästöt 183 g/km
Mitat Pituus 5 300 mm, leveys 1 850 mm, korkeus ei ilmoitettu, akseliväli 3 150 mm
Omamassa 2 080 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Lavan mitat Syvyys 1 578 mm, leveys 1 560 / 1 130 mm (levein / kapein), korkeus 474 mm

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös: Räppäri Ville Galle ajelee hybridiautolla: "Pitää ajatella luontoa ja tulevaisuutta"

Arvostele artikkeli
Yhteistyössä Teknavi

Uusimmat