Kuva: Fotolia

Lisää kuituja ruokavalioosi pienillä muutoksilla - 5 helppoa keinoa

28.07.2016 14:15 - Emmi Moilanen

Myös herkkupäivänä on helppo valita kuiturikkaampi vaihtoehto - vaihda vain rasvaiset sipsit popcorneihin.

Vaihtamalla paranee - ainakin, jos kyse on ruokavaliosta. SELF listasi helpot keinot, joiden avulla lisäät päivittäistä kuidun saantiasi miltei huomaamatta.

Pinaatti käy kaikkeen

Pinaatti on miedon makunsa ansiosta helppo lisä lähes jokaiselle aterialle. Kokeile pinaattia esimerkiksi smoothiessa, salaatin joukossa, voileivän päällä tai keittoruuissa.

Syö avokadoa jälkiruuaksi

Tämän suositun hedelmän koostumus on kermaisen pehmeä, joten se on täydellinen vaihtoehto korvaamaan esimerkiksi jälkiruuaksi nautitun jäätelön. Jo puolikas avokado sisältää noin kuusi grammaa kuitua.

Vaihda sipsit popcorneihin

Maissi sisältää runsaasti kuituja, joten sama pätee myös popcornien kohdalla. Vaihtamalla rasvaiset sipsit tähän terveellisempään ja kevyempään vaihtoehtoon, pidät huolta myös siitä, että kalorinsaantisi pysyy kurissa.

Kokeile kikhernejauhoja leivontaan

Kikherneet ovat hyvä, päivittäinen kuidunlähde. Kokeile seuraavan kerran leipoessasi korvata vehnäjauhot kikhernejauholla: pannukakut, leipä, muffinsit… Vain mielikuvitus on rajana.

Korvaa leipäkuutiot pähkinöillä

Kokeile laittaa salaatin joukkoon leipäkuutioiden sijasta kourallinen pähkinöitä. Päivittäisen kuidun saannin lisäksi tämä kikka auttaa karsimaan ruokavaliostasi ylimääräisiä hiilihydraatteja.

Lähde: SELF

Lue myös: Olet, mitä ystäväsi syövät - läheisten ruokavalio vaikuttaa myös omiin elämäntapoihimme

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat