Kuva: Fotolia

Loppuiko motivaatio laihduttamiseen? – lue valmentajan vinkit

28.02.2017 16:15 - Katja Nygård - Luettu 15 492 kertaa

Houkuttavatko sohva ja jääkaappi enemmän kuin lenkkipolut? Lue valmentajan vinkit, kuinka saat motivoitua itsesi painonpudotukseen.

Aloita tänään

Monet aloittavat laihduttamisen mielessään joka maanantai, ja lopettavat sen loppuviikkoon mennessä. Jos haluat oikeasti pudottaa painoasi, älä lykkää päätöstäsi. Aloita jo tänään!

Myönnä tosiasiat

Ennen kuin voit aloittaa, sinun täytyy kohdata nykytilanne. Monelle tekee tiukkaa astua vaa’alle, koska siitä saattaa seurata paha mieli. Tosiasioiden kieltäminen ei kuitenkaan vie eteenpäin, eikä päätään kannata työntää pensaaseen. Parasta on kohdata totuus, ja tehdä se pää pystyssä.

Aseta tavoite

Kun olet päättänyt laihtua, aseta itsellesi konkreettinen tavoite. Se voi olla joko kilomäärä tai vaatekoko. Aseta tavoite aina omista lähtökohdistasi, vaikka laihduttaisitkin kimpassa jonkun toisen kanssa tai ryhmässä. Tavoitteen asettaminen on tärkeää, koska se ohjaa kohti päämäärää.

- Jos tavoite tuntuu alussa epätoivoiselta, on tärkeää määritellä lyhyempiä, esimerkiksi neljän viikon välietappeja, jotka motivoivat jatkamaan, sanoo Cambridge-valmentaja Satu Pispa.

Ole realisti

Älä tavoittele kuuta taivaalta. Kahdessa viikossa on mahdotonta pudottaa 50 kiloa. Jos ylipainoa on huomattavasti ja lähdetään nollapisteestä, jo uuden elämäntavan opettelu vie aikaa. Kotikonstein laihduttaessa sopiva vauhti on puoli kiloa viikossa.

Opettele luopumaan

Muista, että saadaksesi jotain tilalle, on jostain pakko luopua. Jos haluaa saada hyvän olon ja hoikan uuman, ei voi maata sohvalla syömässä täytekakkuja.

Muista kohtuus

Laihduttaminen ei tarkoita sitä, että tarvitsee luopua kaikesta. Laihduttajalla on usein hyvin mustavalkoinen ajattelutapa, jossa joko kaikki on kiellettyä tai sitten mätetään ruokaa ja herkkuja kaksin käsin. Opettele pysymään kohtuudessa.

Ole armollinen itsellesi

Suklaapala tai kaksi ei tarkoita epäonnistumista, jonka vuoksi kannattaisi luovuttaa kokonaan. Pari suklaapalaa ei lihota ketään.

- Jos 80 prosenttisesti syö fiksusti, voi 20 prosenttia sisältää joustoa, Pispa muistuttaa.

Opettele hallittua herkuttelua. Jos himoitset makeaa, anna suklaapalan sulaa hitaasti suussa tai imeskele pientä tikkaria. Kaupasta ei kannata kantaa kotiin levyllistä suklaata tai isoja makeissekoituspusseja, vaan ostaa yksi pieni patukka tai namiaski, jolla tyydytät herkkuhimon.

Ole kärsivällinen

Vain syömällä oikein voi oikeasti laihtua. Hyvän alun jälkeen kärsimättömyys tappaa herkästi motivaation.

- Hyväksy se, että laihdutuksessa ei ole kysymys pikajuoksusta vaan loppuelämän maratonista, Pispa sanoo.

- Jos kaikesta huolimatta oma motivaatio ei riitä, kannattaa harkita valmentajaa. Tarvittaessa hän tukee ja tsemppaa eteenpäin, kun itsellä alkaa into hiipua.

Ajattele positiivisesti

Laihduttaminen tarkoittaa monille pitkää listaa kiellettyjä asioita. Älä täytä elämääsi niillä, vaan kokeile lähestyä asiaa positiivisen kautta: anna itsellesi lupa syödä mitä haluat. Koska et kiellä itseltäsi mitään, saatat huomata, etteivät sallimasi asiat jaksakaan houkutella.

Lue myös: Jenni laihdutti -26 kg: ”Nämä 7 asiaa muutin”

Suosittelemme

Uusimmat