Kuva: Fotolia

Ruoka-aineet, joita voit syödä hyvällä omallatunnolla

14.07.2017 13:45 - Katariina Auvinen

Pienenä vinkkinä, että mansikat kuuluvat tähän kategoriaan.

Kesällä ja lomakaudella tulee helposti herkuteltua ja töihin paluun aikaan housut saattavatkin hieman kiristellä. Valitettavasti ei ole olemassa kalorittomia ruoka-aineita, mutta onneksi on olemassa muutamia sellaisia, joita voit syödä hyvällä omalla tunnolla. Lääkäri Lisa Youngin mukaan nämä ruoka-aineet sisältävät enimmäkseen vettä, joten ne eivät myöskään lihota sinua. Sen sijaan ne sisältävät kuituja, jotka pitävät sinut kylläisenä pidempään. 

Tällaisia ruoka-aineita ovat esimerkiksi selleri ja lehtikaali. Lehtikaali on harvoja ruoka-aineita, jotka sisältävät luonnostaan omega 3 -rasvahappoja. Niissä on myös paljon vitamiinejä ja hivenaineita. 

Herkutteluun kelpaavat muun muassa mansikat, mustikat tai vaikkapa cantaloupe-meloni. Mustikat sisältävät paljon antioksidantteja sekä kuituja kun taas mansikat ovat täynnä C-vitamiinia, mutta eivät kaloreita. Cantaloupe-meloni sisältää taas osaltaan paljon A-vitamiinia, joka on erityisesti hyväksi silmien hyvinvoinnille. Tämän lisäksi 90 prosenttia melonista on vettä, joten se on erittäin vähäkalorinen. 

Mustaviinimarjoja sekä appelsiinejä voi syödä mielensä mukaan. Mustaviinimarjat sisältävät esimerkiksi bioflavonoideja, jotka ovat erityisen hyväksi iholle ja ikääntymisen merkkejä vastaan. Appelsiinit ovat taas oiva välipala, jos haluaa huolehtia vähäkalorisesta ruokavaliosta. Keskikokoinen appelsiini sisältää noin 80 kaloria. 

Lue myös: Käytätkö ehkäisypillereitä? Muutamat ruoka-aineet heikentävät niiden tehoa

Lähde: Independent

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat