Kuva: Fotolia

Kärsitkö lentopelosta? Lentäjä opastaa 3 tehokasta keinoa hallita jännistystä lennon aikana

14.11.2017 14:45 - Karoliina Kotala

Monen suomalaisen joulun pyhiin kuuluu lentämistä joko sukulaisiin tai kauemmas lämpöön. Jos lentomatkat aiheuttavat ahdistusta, kannattaa lentäjän tehokkaat keinot ottaa käyttöön.

Vaikka aiheesta puhutaan melko vähän, on lentopelosta kärsiminen melko yleistä. Yllättävän moni lentomatkustaja tuntee jonkinasteista epämukavuutta ja jännitystä lennon aikana eikä ihmekään; lentäminen vain on ihmiskeholle luonnoton tila ja se syystäkin aiheuttaa epämukavuutta, niin turvallista kuin se onkin. Ja vaikka jokainen lentomatkustaja tietää, että lentäminen todella on turvallisin tapa matkustaa, ei se useinkaan pelon hetkellä lohduta.

Pitkän uran lentäjänä tehneen Katie Pribylin mukaan moni pelkää lentämistä siksi, että heistä tuntuu, ettei tilanne ole heidän hallinnassaan. Alla kolme Pribylin neuvoa, jotka kannattaa ottaa testiin ennen seuraavaa lentomatkaa:

Ennen lentoa:

Vähennä ulkoisia stressitekijöitä saapumalla kentälle hyvissä ajoin ja ilman kiirettä. Istu rauhassa alas lentokentän kahvilaan ja seuraa lähteviä lentoja; siten huomaat myös, kuinka paljon lentoja todella nousee ja laskeutuu joka minuutti turvallisesti ja ilman mitään ongelmia. Nauti maistuva ja hyvä eväs, joka antaa energiaa lennolle ja nostaa mielialaa. Voit myös ostaa maukasta naposteltavaa lennolle.

Nousun ja laskeutumisen aikana:

Monelle nousu ja laskeutuminen ovat jännittävimpiä hetkiä lennolla. Kuuntele siis kuulokkeilla lempimusiikkiasi tai äänikirjaa nousun ja laskeutumisen aikana, jotta et kuule kaikkia koneen ääniä, jotka voivat aiheuttaa pelkoa ja saat huomiosi muualle.

Turbulenssin aikana

Vaikka turbulenssi ei pudotakaan konetta alas, voi se monelle olla pelottava kokemus. Jos alat miettiä tilannetta yksiksesi, alkavat ajatukset laukata ja paniikki kasvaa. Juttele siis vierustoverillesi, tunsitpa hänet tai et ja keskityt muuhun kuin ääniin ja tuntemuksiin. Voit myös ennen lentoa kertoa lentoemännälle jännittäväsi lentämistä ja hän osaa ottaa sinut huomioon, jos tiedossa on turbulenssia.

Lue myös: Hyviä uutisia kahvinjuojille - kolme kuppia päivässä riittää takaamaan isot terveyshyödyt

Lähde: Women’s Health Magazine

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat