Kuva: Shutterstock

Juoksemalla kesäkuntoon! – muista nämä 5 asiaa

14.05.2018 15:45 - Katja Nygård - Luettu 13 644 kertaa

Juoksuharrastus on tehokas, edullinen ja helppo keino kohottaa kuntoa. Sen aloittaminen tai ylläpitäminen voi kuitenkin tuntua hankalalta. Pidä nämä viisi asiaa mielessäsi, niin lenkkarit kulkevat kevyemmin.

Aloita!

Unohda tekosyyt ja vedä lenkkarit (ne kivat ja hyvältä tuntuvat) jalkaan jo tänään ja juokse edes pieni matka. Sopivaan rytmiin pääseminen voi vaatia aluksi pientä ponnistelua, mutta kunhan vain jatkat, lenkille lähteminen helpottuu ajan kanssa.

Etene maltilla

Jos olet rapakunnossa, jo pelkkä sohvalta ylös pääseminen voi aluksi tuntua työvoitolta. Muista nauttia jokaisesta saavuttamastasi edistysaskeleesta.

Sinun ei tarvitse alkaa juosta saman tien. Kävele ensimmäisillä kerroilla vähintään puolet lenkistä. Tekemällä ensimmäiset harjoitukset liian kovaa, juokseminen ei tunnu kivalta, vaan tapat treenimotivaatiosi jo ennen kuin olet kunnolla ehtinyt päästä edes alkuun.

Tankkaa kevyesti

Jos väsymys iskee helposti kesken lenkin, muista juoda riittävästi vettä ja nauti pieni hiilihydraattipitoinen välipala ennen treeniä. Pieni proteiinipatukka, banaani tai rusinat auttavat pitämään verensokerin tasaisena.

Muista hyödyt

Juokseminen kuormittaa tehokkaasti hengitys- ja verenkiertoelimistöä, josta seuraa kropalle pelkkää hyvää.

Lenkkarit kulkevat mukanasi helposti, ja pääset treenaamaan missä ja milloin tahansa. Lenkille lähteminen on myös oiva hetki tehdä asioita, joita et välttämättä muuten arjessa ehtisi: kuuntele podcastia tai äänikirjaa, puhu ystävän kanssa puhelimessa tai kuuntele musiikkia.

Juokseminen parantaa kehon kykyä sietää paremmin stressiä, ja se tekee hyvää myös mielelle. Raikas ilma sekä fyysinen rasitus parantavat myös unenlaatua ja helpottaa nukahtamista.

Taklaa esteet

Pari lenkkiä alla ja heti iski kurkkukipu? Onko sinullekin käynyt niin, että juuri juoksuinnon saavuttaessasi sairastut, ja lenkit jäävät hetkeksi siihen. Älä luovuta. Jos tunnet itsesi sairaaksi, anna kehollesi heti lupa levätä. Paranet nopeammin ja pian olet taas juoksukunnossa. Sairaana tai puolikuntoisena ei kannata koskaan treenata.

Jokaisen juoksumotivaatio on aika ajoin koetuksella. Jos juokseminen ei jonain päivänä innosta, ole armollinen itsellesi. Jätä lenkki siltä päivältä väliin ja yritä seuraavana päivänä uudestaan. Voit myös korvata juoksun jollain muulla aerobisella liikunnalla. Pääasia on kuitenkin hyvä olo.

Sääolosuhteille et voi mitään, mutta omalle asenteellesi voit. Kokeile juosta edes kerran ääriolosuhteissa, kuten vesisateessa.

Aseta tavoite

Joillekin tavoitteen asettaminen voi tuoda kaivattua lisäboostia treenaamiseen. Sinun ei kuitenkaan tarvitse tavoitella maratonmatkoja, vaan johonkin pienempään juoksutapahtumaan tähtääminen ja etenkin itsesi ylittäminen riittävät vallan mainiosti.

Jos massatapahtumien sijaan viihdyt lenkkipolulla itseksesi, tee niin kuin on sinulle parasta. Palkinto voi olla myös jotain muuta, kuten pieni hemmottelu- tai herkkuhetki.

Arvostele artikkeli

Uusimmat