Kuva: Shutterstock

Asiat, jotka hidastavat aineenvaihduntasi toimintaa päivittäin - katso, tulisiko sinun korjata tapojasi

01.09.2018 21:15 - Emmi Moilanen / emmi.moilanen@bauermedia.fi

Epäsäännöllinen ateriarytmi ja liian vähän syöminen voivat hidastaa aineenvaihduntasi toimintaa.

Uutisoimme aiemmin tavoista, joiden avulla voit potkaista aineenvaihduntasi tehokkaasti käyntiin heti aamun ensimmäisinä tunteina. Jotta aineenvaihdunnan toiminta on tehokasta myös loppupäivän ajan, on hyvä kiinnittää huomiota muutamiin arkipäiväisiin tapoihin.

Insider selvitti, mitkä seikat hidastavat aineenvaihdunnan toimintaa ja voivat saada olon tuntumaan turvonneelta.

Ovatko nämä tavat sinulle tuttuja?

1. Et juo riittävästi vettä. Suositusten mukaan aikuisen tulisi nauttia nesteitä noin kaksi litraa päivässä.

2. Ruokavaliosi sisältää runsaasti sokeripitoisia tuotteita.

3. Sinulla on tapana tissutella alkoholia usein.

4. Et nuku riittävästi. Väsyneenä myös liikunnan määrä ja rasvanpoltto usein vähenevät, joka tekee myös painon pudottamisesta vaikeaa.

5. Ruokavaliosi ei sisällä hyviä rasvoja, joita saat esimerkiksi kalasta ja erilaisista siemenistä.

6. Ruokailurytmisi on epäsäännöllinen.

7. Syöt liian vähän. Insiderin artikkelissa todetaan, että aikuinen ihminen kuluttaa jo noin 1200 kaloria peruselintoimintojen ylläpitämiseen. Mitä aktiivisempi olet, sitä enemmän sinun tulisi myös syödä, jotta aineenvaihduntasi toiminta on tehokasta.

8. Korvaat sokerin makeutusaineilla. Sairaanhoitaja Rebecca Lee toteaa Insiderin artikkelissa, että runsas makeutusaineiden käyttö saattaa altistaa lihomiselle.

Lue myös: Lukemat, joihin tulisi keskittyä liiallisen painontarkkailun sijaan - kertovat myös terveydestäsi

Lue myös: Eikö dieetti tunnu toimivan? Lue laihduttajan neljä tärkeintä muistisääntöä

Lähde: Insider

Kilpailut

Uusimmat