Kuva: Shutterstock

Ensin iski pandemia ja nyt Ukrainan sota - asiantuntijat kertovat, miten käsitellä stressaavia uutisia

03.03.2022 15:45 - Riia Frost / riia.frost@bauermedia.fi

- Et tee itsellesi, tai kenellekään muulle, mitään hyvää, jos olet itse ylirasittunut, Floridan Tampassa työskentelevä psykiatri Wendy Rice toteaa.

Maailmaa on ravisuttanut lukuisat kriisit, kuten koronapandemia, ilmastokriisi ja Ukrainan sota, mitkä vaikuttavat ihmisten stressin määrän nousuun. Asiantuntijat ympäri maailmaa paljastivat sekä CNN- että Healthline-median haastatteluissa, miten stressaavaa maailmantilannetta kannattaa käsitellä.

New Yorkin Lenox Hill -sairaalan psykiatrin Ami Baxin mukaan tärkeintä on muistaa, ettet ole ainoa, joka kokee stressiä maailman kriisien vuoksi.

- Pandemian kanssa eläminen viimeiset kaksi vuotta on imenyt energiaa suurimmasta osasta ihmisistä. Tästä on koitunut masennuksen, ahdistuneisuuden ja päihteiden käytön lisääntyminen. Ja nyt tämä uudempi maailman konflikti vain pahentaa ihmisten mielenterveyttä, Baxi kertoo.

Uutisten katsomisella ja stressillä on yhteys

Uutisia katsotaan entistä enemmän, jotta ihmiset pysyvät ajan tasalla esimerkiksi Ukrainan sodan tilanteesta. Asiantuntijoiden mukaan uutisten jatkuva seurailu voi vain pahentaa stressiä ja ahdistuneisuutta. Vaikka sosiaalisen median ja uutisten selailu voi hetken vaikuttaa lohduttavalta, se on sitä ainoastaan pienen ajan. Asiantuntijat toteavatkin maailman tilanteen seuraamisen kohtuudella olevan avainasemassa liiallisen stressin välttämiseksi.

- Uutiset ovat saatavilla vuorokauden ympäri, joten kulutuksen hillitseminen voi olla haastavaa, varsinkin kun on meneillään kriittisiä maailmantapahtumia, joita media käsittelee, kertoo Department of Psychiatryn kliininen apulaisprofessori ja Steven A Cohen Military Family -keskuksen johtaja Amanda Spray.

Sprayn mukaan, kun uutisia seurataan äärimmäisissä määrin, se voi olla haitallista mielenterveydelle. Jatkuva altistuminen sodan julmuuksille tiedotusvälineiden kautta voi Sprayn mukaan laukaista esimerkiksi postraumaattisen stressihäiriön. Myös pelkkien surullisten uutisten lukeminen ja katsominen voi tuoda toivottomuuden tunneta.

- Pandemia on edelleen erittäin läsnä, eikä loppua siihen näy, mikä saa ihmiset epäröimään. Ja tämä sota saa jotkut tuntemaan olonsa entistä toivottomammaksi, Spray toteaa.

Asiantuntijoiden mukaan on tärkeää muistaa, ettet ole ainoamaailman kriiseistä stressaantunut. (kuva: Shutterstock)

Maailman kriiseistä irtautuminen on hyväksyttävää

Maailman kriiseistä huolimatta tulisi muistaa huolehtia itsestään ensin. On tärkeää myös muistaa olla huolehtimatta asioista, mihin ei voi itse vaikuttaa.

- Et tee itsellesi tai kenellekään muulle mitään hyvää, jos olet itse ylirasittunut, Floridan Tampassa työskentelevä psykiatri Wendy Rice toteaa.

Amanda Spray lisää, että on myös hyvä vähentää uutisten ja sosiaalisen median selailua ja viedä ajatukset muualle mukavan aktiviteetin pariin.

- On äärimmäisen tärkeää tiedostaa, kuinka paljon uutisia tällä hetkellä kuluttaa, kuinka toistuvaa se on ja miten se vaikuttaa omaan mielenterveyteen, Spray sanoo.

- Hyödyllinen strategia toivottomuuden tunteen parantamiseksi on antaa itselle lupa kokea nämä tunteet ja yhdistää nämä tunteet arvoihisi. Ja sen kautta siirtyä arvoihin perustuvaan toimintaan, Spray lisää.

Asiantuntijat kertovat, että aktiviteetit, kuten vapaaehtoistyön auttaneen monia stressin ja toivottomuuden tunteen vähentämiseksi sodan aikana.

Vaikka moni ihminen kokee syyllisyyttä harrastamisesta ja normaalin arjen elämisestä maailman kriisien aikana, New Yorkin terapeutti ja kirjailija Chloe Carmichael kertoo olevan täysin hyväksyttävää irtautua aiheesta silloin tällöin.

- Se on hyväksyttävää ja jopa tärkeää. Selaa vaikka viihdyttävää ohjelmaa tai podcastia sen sijaan, että hautautuisit tragediaan. Lue hyvää kirjaa tai tee jotain, mistä pidät. On tärkeää, että hyödynnät muiden kokemuksia, mutta myös oman akun lataaminen on välttämätöntä, Carmichael kertoo.

Spray kuitenkin mainitsee kaikkein tärkeimmän keinon stressin lievittämiseen.

- On tärkeää puhua muiden kanssa kokemastasi ahdistuksesta. Jäämme liian usein yksin epämukavan olomme kanssa, koska emme halua rasittaa muita ongelmillamme. Näissä tapauksissa on kuitenkin hyvin todennäköistä, että koemme kaikki saman ahdistuksen ja toivoisimme mahdollisuutta jakaa sen jonkun kanssa, Spray kertoo.

(kuva: Shutterstock)

Asiantuntijat: sodasta selviää pandemian lailla

Rice ja Carmichael vihjaavat, että pandemia-ajan stressin päihittämiseen käytetyt keinot voivat toimia yhtä hyvin Ukrainan sodan aiheuttaneeseen huoleen.

- Pohdi, mikä auttoi sinua selviytymään pandemian ajan stressistä ja niiden tunteiden käsittelemisestä, ja yritä hyödyntää samoja tekniikoita nytkin, Carmichael sanoo.

- Ole tietoinen fyysisistä merkeistä, joita maailman tapahtumat aiheuttavat sinulle, kuten ruokahalun muutokset, vatsavaivat, unettomuus, lihasjännitys ja ärtyneisyys. Älä pelkää nojautua sellaisiin aktiviteetteihin, kuten päiväkirjan pitäminen, ulkona oleminen ja luotettujen ihmisten kanssa puhuminen. Kun olet alkanut selviytyä oman kehosi reaktioista stressiin, silloin voit vasta alkaa auttaa muita, Rice lisää.

Jos tunnistat itselläsi pitkittyneitä stressin tai ahdistuneisuuden oireita, apua löydät muun muassa terveysasemilta tai Mieli Ry:n sivuilta.

Lue myös: Tiedätkö milloin keho ja mieli todella kaipaavat lepoa? 5 vartalosi antamaa hälytysmerkkiä

Lue myös: Heräiletkö jatkuvasti keskellä yötä? Ilmiön takana voi piillä monta syytä

Lähteet: Healthline, CNN

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat