Kuva: Emmi Moilanen

Vieläkö muistat Suomea huijanneen feikkipoppari Kristalin? Näyttelijä kertoo nyt salat kohuhahmon takaa

19.08.2021 16:15 - Iiro Myllymäki / iiro.myllymaki@bauermedia.fi

Vuonna 2012 suomalaiset ihmettelivät ökyelämällä pröystäilevää Kristalia. Näyttelijä Natalil Lintala oli hetken aikaa huijauksen keskiössä ennen kuin taustalla ollut mainoskampanja paljastettiin. - Se meni täydestä läpi, Lintala sanoo nyt.

Vuoden 2012 heinäkuussa 24-vuotias näyttelijä Natalil Lintala oli matkaamassa limusiinin penkillä kohti Himoksella järjestettävää Pipefest-tapahtumaa. Naisen oli määrä esittää pahaa aavistamattomalle festariyleisölle vielä julkaisematon Rahaa palaa -kappale yhdessä suositun räppärin Uniikin kanssa.

- Piilottelimme jossain hotellissa, kävimme vetämässä yhden biisin ja ajoimme takaisin Helsinkiin. Mietin, mitä ihmettä mä teen, Lintala sanoo nyt nauraen.

Pipefest-yleisö ei tiennyt, että he olivat juuri todistaneet materialismille ja ylenpalttiselle hiphop-kulttuurille irvailevan huijauksen alkupistettä. Hahmo nimeltään Kristal oli syntynyt, ja hetken ajan hän oli netin hämmästellyin ja vihatuin suomalaispoppari. Merkkivaatteita ja kerskakulutusta ylistävä Rahaa palaa -kappale oli röyhkeydessään jotain, mihin Pipefest-yleisö — tai muukaan Suomi — ei ollut varautunut. Esityksen videotaltioinnista näkyy, että nuoren yleisön räppikädet heiluvat innokkaasti, mutta ilmeet ovat myös hyvin kummastelevia. Kuka on tämä nainen, joka korsetissaan julistaa olevansa Suomen kuningatar?

Pipefestin vedosta ladattiin video Kristalin viralliselle YouTube-kanavalle elokuun alussa 2012. Tykkäyksiä videolla on 272, kun taas alapeukutuksia on mojovat 1,1 tuhatta. Tuossa vaiheessa kukaan ei vielä tiennyt, että kyse oli mainoskampanjaa varten luodusta hahmosta ja että Kristal oli todellisuudessa juuri Teatterikorkeakoulusta valmistunut, musikaaleissa aiemmin kunnostautunut näyttelijä.

Natalil Lintala on näytellyt muun muassa Seinäjoen, Lahden ja Kuopion kaupunginteattereissa. Syyskuussa ensi-iltansa saa naisen esikoisohjaus Hyvinvointivalhe Seinäjoen kaupunginteatterissa. (kuva: Emmi Moilanen)

Putous-hahmo tuotiin oikeaan maailmaan

Sittemmin Elisaan yhdistynyt internet- ja teleoperaattori Saunalahti suunnitteli vuonna 2012 uutta mainoskampanjaa Bob Helsinki (myöhemmin Bob the Robot) -mainostoimiston kanssa. Kampanjan pääkoordinaattori ja tuolloinen Elisan markkinointijohtaja Kaj Wasastjerna sanoo, että kaikki sai alkunsa mainostamisen peruskysymyksestä: Miten yleisö saadaan huomaamaan kyseinen brändi?

- Liittymäliiketoiminnassa pätee sama kuin sähkössä ja vedessä. Kun kyse on asiasta, jonka pohtimiseen ihminen ei laita hirveästi aikaansa, brändin merkitys on erityisen tärkeä, Wasastjerna kertoo.

Kampanjassa päädyttiin Rikkaat ja järjettömät -konseptiin. Kampanjassa seikkailisi upporikas mutta vain vähäisellä älyllä siunattu Blingströmien perhe, jonka hulppeaan elämään haettiin innoitusta Dynastian ja Dallasin kaltaisista saippuaoopperoista. Toinen perheen lapsista oli Kristal, jolle isä on ostanut poptähden uran. Kampanjassa päädyttiin poikkeukselliseen ratkaisuun, jotta huomioarvo maksimoitaisiin. Kristal tuotaisiin julkisuuteen aitona hahmona, joka julkaisee musiikkivideon, tekee festariesiintymisen, vierailee Big Brother -talossa, antaa haastatteluja ja trollaa yleisöä täysillä. Kun soppaa olisi tarpeeksi hämmennetty, ihmisille paljastettaisiin, mistä kaikessa oikeasti oli kyse.

- Kampanjalla pyrittiin, että se menee täydestä läpi, ja siinä onnistuimme, Natalil Lintala sanoo.

Nyt 33-vuotias Lintala sai roolituspalvelun kautta kutsun koekuvauksiin, joissa Kristalille haettiin näyttelijää. Lintala oli aloittanut ammattiteatterissa näyttelemisen jo 6-vuotiaana ja oli jo ennen Teatterikorkeakoulusta valmistumistaan ollut kiinnityksellä Tampereen teatterissa. Muiden nuorten vaaleahiuksisten naisten joukosta Lintala sai roolin, jota lähdettiin rakentamaan sketsiviihteen kovan luokan tekijän Petteri Summasen kanssa. Summanen ohjasi ja käsikirjoitti mainoskampanjan ensimmäiset mainokset.

- Natalililla oli tarvittavaa temperamenttia ja kreisiyteen liittyvää uskallusta, Summanen kertoo.

Petteri Summanen (kuva: Emmi Moilanen)

Lintala kertoo, että Kristalin maneerit ja hokemat (”Tosi spugee!”) olivat pitkälti Summasen mielen tuotosta. Summanen oli aiemmin toiminut näyttelijänä ja käsikirjoittajana esimerkiksi Studio Julmahuvissa, ja hän oli toiminut myös Putouksen ohjaajana. Lintala suhtautuikin Kristaliin kuin Putous-hahmoon. Hän otti inspiraatiota puhki hemmoteltuun Kristaliin Paris Hiltonin kaltaisista seurapiiritähdistä ja Sinkkuelämää-sarjan materialistisuudesta. Summanen puolestaan lähestyi hahmoa ajattelemalla, miten hänen mielestään popin, hiphopin ja r’n’b:n saralla levy-yhtiöt rakensivat uusia artisteja keinotekoisenkin tuntuisesti.

Natalil Lintala sanoo ihailevansa Kristalin kehittämisessä mukana olleen Petteri Summasen huumorintajua. (kuva: Emmi Moilanen)

"Apua, miten joku voi olla noin röyhkeä?"

Kristal herätti suomalaisten huomion kunnolla, kun Rähinä Recordsin kanssa tehty ja Uniikin vierailulla höystetty Rahaa palaa -kappale ja sen musiikkivideo julkaistiin 20. elokuuta. Videota katsottiin Staran mukaan lähes 200 000 kertaa ensimmäisen viikon aikana. Videolla Kristal kylpee rahassa, poksauttelee samppanjaa Loubotinin korkokengissä ja esittelee varakkuuttaan kartanon pihalla. Luulisi, että parodian haistaisi jo kaukaa, mutta vitsi meni täydestä hyvin monelle. Kristal pahastutti monet, ja esimerkiksi YouTubessa ja Facebookissa kommentointi oli kiivasta. Kyseessä oli somekohu aikana, jolloin somekohut eivät olleet vielä arkipäivää.

- Jotkut pitivät sitä tosi loukkaavana, että apua, miten joku voi olla noin röyhkeä. Se kertoo ehkä jotain suomalaisuudesta. Olemme nöyriä ja kovia tekemään töitä, joten jos Suomen musaskenessä on yhtäkkiä Paris Hiltonin tai Kardashianeiden tyyppinen menestyjä, sitä pidetään epäreiluna. Tosin heitäkään olisi väärin väheksyä, sillä he ovat kovia bisnesnaisia. Suomalaiset usein paheksuvat menestymisellä ja luksuksella pröystäilyä, Lintala sanoo.

Lintala muistaa, että mainostoimistosta kerrottiin hänelle, että suurin YouTube-kommentoijien ryhmä oli noin 13-vuotiaat pojat. 

Vihakommenttien lukeminen tuntui välillä raadolliselta.

- Teki mieli mennä sanomaan, että ettekö te tajua, että minä näyttelen. Siitä tuli pelko, että entä jos joku kollegani ajattelee, että olen vain seonnut päästäni.

Ihmisten reagoinnissa Kristaliin oli jotain huolestuttavaa, Lintala sanoo.

- Tuli sellainen olo siinä alkuvaiheessa, että onko maailma niin järjetön, että tämäkin menee täydestä? Se kertoo huolestuttavalla tavalla siitä, että ihmisiltä puuttuu medialukutaitoa ja kriittistä ajattelua.

Kristalin hahmo pyrittiin tarkoituksella asettamaan sellaiseen järjettömyyden ja uskottavuuden leikkauspisteeseen, että monenlaiset reaktiot ovat mahdollisia. Petteri Summanen kertoo, että hyvässä parodiassa esikuvat otetaan uskottavasti haltuun ja samalla mukaan piilotetaan vihjeitä, joista parodian voi tunnistaa. Summasen mielestä Kristal oli onnistunutta parodiaa.

Ennen Kristal-projektia Natalil Lintala oli tehnyt enimmäkseen draamanäyttelemistä, ja hän olikin mielissään päästessään tekemään kepeää komediaa. (kuva: Emmi Moilanen)

Mediassakin tartuttiin syöttiin

Kristalin lanseerauskampanjan osana tuore tähti kirjoitti blogia, hänelle ostettiin tuhansia feikkitykkäyksiä Facebookiin ja lehdistötiedotteeseen sepitettiin, että Rahaa palaa olisi myynyt platinaa. Mainoskampanjan työryhmä kokoontui päivittäin pohtimaan kampanjan askelmerkkejä ja miten lyödä lisää bensaa netin liekkeihin. Kampanjan suunnittelija ja seurantaryhmää johtanut Toni Tiusanen muistaa, että Kristal-keskustelun nettiseuranta oli hänelle täysipäiväistä hommaa.

- Rahaa palaa herätti ennen kaikkea negatiivisia reaktioita, ja sitä sillä haettiinkin, Tiusanen sanoo.

Myös perinteisessä mediassa tartuttiin kutkuttavaan ilmiöön, ja esimerkiksi viihdelehti Starassa naista nimitettiin jopa Suomen Lady Gagaksi. MTV siteerasi Kristalin provosoivaa blogia, ja myös Voice.fi uutisoi ”Suomen puhutuimmasta musiikkivideosta”.

Toki kaikkia kampanja ei huijannut. Nettikeskusteluissa jotkut epäilivät heti, että kyse on mainoskampanjasta, ja mainosalan sisällä Kristal-ilmiöön sisään leivottu parodia osattiin tunnistaa.

- Alan sisällä oli vainua, että tässä on oltava kyseessä jokin mainostemppu ja että tämä on liian överi ollakseen totta, Tiusanen sanoo.

Kristal-huijausta ehti kulua kaikkineen kuukauden päivät ennen kuin paljastettiin, että kyse on Saunalahden mainoshahmosta. Paljastus tehtiin medialle reilu viikko Rahaa palaa -musiikkivideon julkaisun jälkeen, elokuun lopussa 2012. Asiasta julkaistiin myös paljastusvideo Kristalin YouTube-kanavalle, ja tässä kohtaa peukutusten ja alapeukutusten suhde kääntyi toisinpäin.

- Ihmisten reaktiot kääntyivät positiivisiksi, kun provokaatio katosi, Tiusanen kertoo.

Kommentointi oli kiivasta vielä tässäkin vaiheessa. Natalil Lintala joutui yhdessä kohtaa jopa rajoittamaan henkilökohtaisen Facebook-tilinsä näkyvyyden vain kaverien kavereille, koska viestejä tuli hänelle niin paljon. Tässä vaiheessa Lintalan nimi oli jo mediassa liitetty Kristaliin Saunalahden luvalla.

Kilpailut

Uusimmat