Miss Suomi -kisan uudistukset tekevät surulliseksi

16.11.2011 07:45 - Mikko Räsänen

Miss Suomi -kisan pyörittäjäksi nostettu Sunneva Kantola kertoi MTV3:n haastattelussa kilpailun uudistuksista. Voicen uutispäällikkö Mikko Räsänen kuitenkin kuvaa uudistuksia pikemminkin surullisiksi kuin innostaviksi.

Miss Suomi -kilpailu ja -organisaatio ovat olleet rajun kritiikin kohteena jo pitkään. Vanhat missit ovat arvostelleet erityisesti töiden vähyyttä, alhaisia tuloja ja sitä, että missit jäävät kisan jälkeen yksin ja ilman organisaation tukea.

Tyytymättömyys on näkynyt siinä, että muutama missi tai perintöprinsessa on vuosien aikana vakavissaan miettinyt kruunusta luopumista. Tänä syksynä Pia Pakarinen ei tyytynyt vain miettimään, vaan myös jätti missivuotensa kesken.

Miss Suomi -organisaatio teki lokakuussa muutoksia ja nosti missikeisari Eino Makusen paikalle missikeisarinnaksi Sunneva Kantolan. Nimitys herättää kaksijakoisia ajatuksia. Toisaalta on hyvä, että mukaan tulee uusi ihminen, jolla on intoa ja energiaa.

Toisaalta valinnan kohdalla ihmetyttää se, eikö missiorganisaatio ole miettinyt ollenkaan jääviyskysymyksiä. Sunnevan omistama Sunny's-vaatekauppa on nimittäin yksi Miss Suomi -kisan mainostajista. Finaalin ja siihen liittyvän kiertueen antaminen yhden mainostajan vetämäksi aiheuttaa helposti intressiristiriidan. Onko vetäjälle tärkeämpää järjestää mahdollisimman hyvä kilpailu vai saada omalle kaupalle maksimaalinen näkyvyys? Ja kun kilpailun sponsorihankinnasta vastaa yhden sponsorin edustaja, niin ovatko kaikki sponsorit oikeasti samalla viivalla, kun mainospaikkoja ja näkyvyyttä jaetaan?

Entä miten uusi vetäjä aikoo uudistaa kilpailua? Jotain paljastui MTV3:n tekemästä Kantolan haastattelusta.

- Lehdistötilaisuuteen panostetaan tällä kertaa. Kun tyttö esitellään, niin siitäkin tehdään showmainen. Meillä tulee hyvät sloganit, ja show tullaan toteuttamaan ihan eri tavalla, eli screenillä tullaan esittelemään tytöt, Kantola kertoi MTV3:lle.

Uudistus se on tuokin, mutta lopulta täysin kosmeettinen. Lehdistötilaisuuden uudistaminen palvelee lähinnä lehdistöä, eikä suurta yleisöä, jolle kilpailua tehdään. Medialla on muutenkin hillitön kiire finalistien esittelypäivänä, kun kaikki missit täytyy saada kuvattua ja haastateltua. Jos nyt ylimääräisille videoesittelyillä venytetään lehdistötilaisuutta, pahenee kiire entisestään.

Merkittävämpi uudistus olisi ollut se, että koko tilaisuus olisi viety pois maanalaisesta auditoriosta, jossa kännyköiden ja langattomien nettien toimivuus on rajallinen. Auditorion keltaisten halogeenivalojen sijaan tytöt pitäisi esitellä paikassa, jossa valaistus olisi tyttöjen kauneudelle edullisempi - se uudistus saattaisi jo näkyä suurelle yleisöllekin asti entistä edustavampina kuvina.

Kantola kertoi MTV3:lle, että myös tv-lähetykseen tulee suuria muutoksia.

- Palaamme takaisin glamouriin. Haemme nyt sitä vanhaa henkeä takaisin ihmeellisyyksien sijaan. Haluamme pitää siinä hyvän hengen ja ennen kaikkea tason.

Eli enemmän glamouria? Miksi tämä kuulostaa siltä, että samaa mantraa olisi jo toitotettu joka vuosi.

Ja tuo "vanhan hengen" palauttaminen tuo mieleen Suomen Neito -kilpailun. 2005 kisaan päätettiin tuoda tuota vanhaa henkeä ja tehtiin koko televisiointi 50-luvun tyyliin. Se ei nostanut kisan suosiota vaan pikemminkin päinvastoin. Kaksi vuotta myöhemmin koko perinteinen Suomen Neito -kisa lakkautettiin.

Tv-lähetykseen puuttuminen tai sen "uudistaminen" ovat outoja uudistuskohteita, koska lähetys on jo muutaman vuoden ajan ollut koko Miss Suomi -instituution parhaiten hoidettu osa-alue. Miksi muuttaa sitä, joka on jo toiminut hyvin?

Suurimmat ja tärkeimmät uudistuskohteet olisivat itse misseydessä. Organisaation täytyisi pystyä vastaamaan kysymykseen, mihin missiä oikein tarvitaan. Ja kun missin tehtävä on selvillä, täytyisi hänen työnsä edellytykset ja kannattavuus laittaa kuntoon.

Tämän vuoden Miss Suomi -kilpailun osallistujien haku on jo käynnissä, mutta hakusivulla ei tälläkään kertaa kerrota kisan palkinnoista. Yleensä kilpailussa kuin kilpailussa palkinnot ovat merkittävä osallistumisintoa lisäävä tekijä. Miss Suomi -kisassa palkinnot pidetään piilossa, koska ne eivät kestä vertailua muihin kilpailuihin. Miss Suomi -finalistit saavat tuotepalkintoja, risteilylahjakortit ja he saavat pitää heille kisaa varten laitetut ripsenpidennykset.

Miss Suomen saamasta rahapalkinnosta ei julkisuudessa juurikaan puhuta, mutta muistelisin, että voittaja saa noin 2 000 euron suuruisen palkinnon. Summa on naurettavan pieni Suomen suurimman kauneuskilpailun voitosta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Seiskan järjestämän Miss XL -kilpailun voittaja saa myös 2 000 euroa puhtaana käteen. Janina Fryn pyörittämän Janina F Uimapukumalli -kilpailun voittaja taas saa 10 000 euroa.

Miss Suomi -kisan uudistaminen voitaisiin aloittaa siihen, että kilpailuun hankittaisiin kunnon palkinnot ja ne myös kerrottaisiin julkisesti.

On kilpailussa toki paljon muutakin uudistettavaa. Missikeisarinnan kertomia uudistuskohteita tärkeämpää olisi lakkauttaa järjetön missikiertue ja palauttaa voittajan valinta yleisöltä tuomariston tehtäväksi. Jälkimmäinen uudistus tosin tehtiin nyt puolittain, sillä tammikuussa voittajan valitsevat yleisö ja tuomaristo yhdessä. Yleisön äänet vastaavat kahden tuomarin pisteitä ja loput kolme tuomaria äänestävät mielensä mukaan.

Se on hienolta kuulostava uudistus, joka ei kuitenkaan lopulta muuta juuri mitään. Miss Suomi -finaalin pisteidenlasku menee niin, että joka tuomari antaa suosikilleen kahdeksan pistettä, kakkoselle viisi ja kolmoselle kolme pistettä. Koska yleisöäänestys vastaa kahden tuomarin pisteitä, saa yleisön suosikki 16 pistettä, kakkonen 10 pistettä ja kolmonen 6 pistettä.

Olen itse ollut Miss Suomi -finaalituomarina ja tiedän, että tuomareiden pisteet jakautuvat yleensä todella kirjavasti monen tytön kesken. Siksi vaatisi pienen ihmeen, että joku muu kuin yleisön ykkös- tai kakkossuosikki voisi nytkään voittaa kilpailua. Se skenaario vaatisi käytännössä koko muun tuomariston lähes yksimielisesti toisen missin taakse.

Diili-ohjelmassa Hjallis etsii itselleen uutta työntekijää ja Huippumalli haussa -kisassa mallitoimisto etsii uutta tähtimallia. Annetaanko niissä tv-katsojien päättää voittaja? Ei tietenkään! Kyllä Hjallis tietää parhaiten, kuka kisaajista sopii parhaiten odottavaan työtehtävään, ja kyllä ammattitaitoinen mallituomaristo tietää katsojia paremmin, kuka mallikisaajista voi oikeasti menestyä mallina.

Miss Suomi -kisassa Finnartist etsii tyttöä, joka voisi parhaiten hoitaa Miss Suomen työn. Onkin ihmeellistä, miksi tuon valinnan tekevät katsojat, joista suurimmalla osalla on puutteelliset taustatiedot valinnan tekemiseen.

Syy käytäntöön ovat luonnollisesti tekstiviesteistä saatavat eurot. Ikävä kyllä antamalla katsojien päättää voittajan, putoaa Miss Suomi -kilpailu samaan lokeroon Big Brotherin kanssa, jossa myös toimitaan vastaavalla tavalla. Ei siis ihme, että missien arvostus on tippunut tasaisesti ja on nyt samaa sarjaa entisten BB-kisaajien kanssa.

Tuorein osoitus tästä tuli tänään, kun Seiska ja Hymy vihjasivat Miss Suomi Sara Siepin lähteneen mukaan Suomen selviytyjät -tv-ohjelmaan. Kisan muihin osallistujiin kuuluvat muun muassa entinen BB-asukas, salarakas, entinen chat-juontaja, entinen Diili-kisaaja sekä silikonipommi. On surullista, että Miss Suomi kuuluu nykyään tittelinä tasavertaisesti yllä mainittujen täysin turhien tittelien rinnalle.

Mikko Räsänen on Voicen uutispäällikkö

Kilpailut

Uusimmat

Error - Virhe: 0 - Voice.fi

Pahoittelut (virhe 0)

Hakemaasi sivua ei löytynyt. Käytä navigaatiota löytääksesi hakemasi sivun.