Suomalaisessa HyMar-hankkeessa on saatu tuloksia, jotka saattavat olla todella iso asia koko energiatekniikalle. Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston tutkijoiden mukaan argonsyklimoottori voisi jopa kaksinkertaistaa nykyisten polttomoottoreiden hyötysuhteen.
Tutkijat ovat onnistuneet korvaamaan perinteisen palamisilman eli typpi-happiseoksen argon-happiseoksella, mikä muuttaa polttomoottorin energiatehokkuuden täysin.
– Kyseessä voi olla todellinen pelinmuuttaja polttomoottoreille, sillä argonkaasun poikkeukselliset termodynaamiset ominaisuudet muuttavat palamisprosessia ratkaisevasti, energiatekniikan professori Ville Vuorinen Aalto-yliopistosta sanoo.
Lue myös: Harmaa Volvo S80 seisoo keskellä tekojärveä – oudolle tapaukselle löytyi selitys
Vuorinen kuvailee näkemiään palamisilmiöitä hämmästyttäviksi.
– Olemme tietääksemme maailman ensimmäinen tutkimusryhmä, joka on onnistunut kuvaamaan optisen moottorin avulla, mitä vedyn, argonin ja hapen palamisessa todella tapahtuu. Myös teoreettisia käyriä tukevat mittaukset osoittavat selvästi, että konsepti on teknisesti toteuttamiskelpoinen, Vuorinen jatkaa.
Nykyisten moottoreiden hyötysuhteet kalpenevat uusien havaintojen rinnalla. Kun perinteisen bensiinimoottorin hyötysuhde on noin 20–30 prosenttia ja dieselmoottorin 30–40 prosenttia, argonsyklimoottorissa se voi nousta jopa 70–80 prosenttiin.
Vuorisen mukaan tämä avaa ovia uusille puhtaille polttoaineille.
– Vety ei syty yhtä helposti kuin diesel ja ammoniakki syttyy melko huonosti. Argon-kierto voisi luoda näille polttoaineille ”dieselmäisiä” ominaisuuksia, eli parantaa niiden syttyvyyttä ja palamisominaisuuksia.
Korkea hyötysuhde tarkoittaa, että polttoaineenkulutus voi jopa puolittua ilman tehojen menettämistä. Se voi vauhdittaa uusiutuvien polttoaineiden kuten vihreän vedyn läpimurtoa, sillä parempi hyötysuhde kompensoi niiden nykyisin korkeampia tuotantokustannuksia.
Suurin ympäristöhyöty syntyy siitä, että argon korvaa typen. Perinteisissä moottoreissa typpi reagoi hapen kanssa korkeissa lämpötiloissa, jolloin syntyy haitallisia typpioksidipäästöjä. Nyt kehitetyssä konseptissa näitä päästöjä ei synny lainkaan. Kun polttoaineena käytetään vihreää vetyä, moottori toimii täysin hiilivapaasti ja ilman terveydelle haitallisia typpioksideja.
Yksityisautoilussa trendi on ollut kallellaan sähköisiin ratkaisuihin. Raskaassa liikenteessä ja teollisuudessa polttomoottorit ovat kuitenkin edelleen välttämättömiä, ja uudenlainen moottori olisikin ihanteellinen ratkaisu esimerkiksi meriliikenteeseen, kemianteollisuuteen ja tulevaisuuden vetykeskuksiin.
Lue myös: Viivästynyt talvi on osalle autoilijoista painajainen – koskee erityisesti tiettyjä teitä
Lue myös: Onko käyttämäsi tie huonossa kunnossa? Tällä niksillä palaute menee viranomaisen korviin
Lähde: Aalto-yliopisto