Kaikki artikkelit

Myös suuret annoskoot ja ähky saattavat voimistaa kuukautiskipuja ja -kramppeja.
Esimerkiksi piparminttutee voi tuoda avun kuukautiskipuihin.
Esimerkiksi univaje voi vaikuttaa voimakkaasti kehon toimintaan ja hyvinvointiin.
Vatsa- ja rintakivut ja mielialavaihtelut ovat yleisimpiä kuukautisten aiheuttamia oireita.
Yöaikaan kannattaa välttää myös mahallaan nukkumista, sillä se pahentaa oireita.
Rasvaiset ruuat, kuten pitsa, ranskalaiset ja donitsit voivat pahentaa kuukautiskipuja.
Kylpy karvassuolavedessä ja riittävä magnesiumin saanti voivat toimia apuna kivuliaisiin kuukautisiin.
Muun muassa liikunta ja alkoholista luopuminen auttavat, vinkkaavat gynekologit omista kokemuksistaan.
Alkanut raskaus tai kilpirauhasvaivat voivat olla syyllisiä silloin, kun kuukautiskivut yllättävät ilman vuotoa.
Monet naiset kärsivät todella kivuliaista kuukautiskivuista, mutta niitä voi pahentaa vielä ensimerkiksi stressi tai kofeiini.
Vaikka pitäisit huolta ruokavaliostasi ja elintavoistasi, voi kuukautiset sekoittaa vatsasi kerta toisensa jälkeen.
Kuukautisten aikana kohdunkaula avautuu noin sentin verran, mikä aiheuttaa osalle naisista kipua. Tuona aikana koettu kipu voi kertoa paljon synnytyksen alkuvaiheesta, lääkäri väittää.
Ohivuotojen ja kramppien estämiseksi yksi asento on ylitse muiden.
Kuukautiskipuja ei sovi vähätellä - pahimmillaan ne voivat pysäyttää arjen täysin ja lamaannuttaa voimakkuudellaan.
Vatsa- ja selkäkivut, särkylääkkeet ja jatkuvat krampit ovat varmasti monelle naiselle tuttuja.
Kuukautiskipuja ja muita PMS-oireita voi yrittää helpottaa kiinnittämällä huomiota ruokavalioon.