Kuva: Youtube

Kaurajuomayhtiö Oatlyn miljoonia maksanut Super Bowl -mainos hämmentää somessa: "Huonoin ikinä"

09.02.2021 14:45 - Iiro Myllymäki / iiro.myllymaki@bauermedia.fi

Ruotsalaisyritys onnistui herättämään huomiota Yhdysvaltojen halutuimmalla mainospaikalla.

Kaurapohjaisia elintarvikkeita valmistava ruotsalainen Oatly sai suurta näkyvyyttä mainospaikalla Super Bowl -ottelun yhteydessä. Puoli minuuttia kestänyt mainos otettiin ristiriitaisin tuntein vastaan sosiaalisessa mediassa, ja sitä on kuvailtu muun muassa kaikkien aikojen huonoimmaksi Super Bowl -mainokseksi.

Mainoksessa Oatlyn toimitusjohtaja Toni Peterson laulaa yksinkertaista laulua, joka toistaa Oatlyn mainoslauseita. Laulussa kuullaan muun muassa slogan ”wow, no cow”. Ad Age -sivuston mukaan mainos on peräisin vuodelta 2014 ja sen esittäminen kiellettiin Ruotsissa sen jälkeen, kun maitoalan lobbaajat haastoivat yhtiön oikeuteen. Mainoksesta on olemassa 15 sekunnin editoitu versio Oatlyn YouTube-kanavalla. Pääset katsomaan mainoksen alta.

Mainoksen tuotantokustannukset ovat olleet ilmeisen alhaiset, mutta mainospaikka valtavan katsotun Super Bowl -ottelun aikana puolestaan maksaa senkin edestä. On arvioitu, että 30 sekunnin mainos ottelun yhteydessä maksaa noin 4,5 miljoonaa euroa. Tämän vuoden Super Bowlin katsojalukuja ei ole vielä julkistettu, mutta viime vuonna ottelua katsoi yli 102 miljoonaa ihmistä.

Oatlyn mainos on ainakin onnistunut tavoitteessaan herättää huomiota. Twitterissä mainos on herättänyt hyvin ristiriitaisia reaktioita.

”Nauran vieläkin tälle Oatlyn mainokselle. En voi uskoa, että he päättivät näyttää tämän Super Bowl -mainoksena”, kommentoi yksi.

”Tuo Oatly-mainos oli huonoin Super Bowl -mainos, jonka olen koskaan nähnyt”, on myös kommentoitu.

Oatly on lemppareitani kaurajuomabrändeistä, mutta herranjumala, tuo mainos on kamala”, kuuluu yksi kommentti.

”Uskon, että Oatly-mainoksesta oli tehty huono tarkoituksella, jotta ihmiset puhuisivat heistä”, arvioi eräs.

Oatlyn luova johtaja John Schoolcraft sanoo tiedostavansa, että mainos on hyvin kaukana Super Bowlin yhteydessä yleensä esitettävistä, suuren budjetin kiillotetuista mainoksista.

- Mainoksen katsoessaan voi varmasti ajatella, että tuo on typerintä mainostilan käyttöä Super Bowlissa ikinä, Schoolcraft sanoo Ad Agelle.

Puhuttavan mainoksen näyttäminen sopii Oatlyn tavoitteisiin ottaa lisää jalansijaa Yhdysvaltain markkinoilta.

Lue myös: MTV: Ruotsalaisjuontaja repesi täysin nähdessään Kokkolan mainoskampanjan, katso

Lue myös: Super Bowlin liveyleisö sai monet hieraisemaan silmiään - oikeasti stadion oli kaukana täydestä

Lähteet: Fox Business, Ad Age, TV Line

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat