Kuva: Shutterstock

Suomessa on kehitetty palvelu, joka pyrkii mullistamaan karaoken - tekeekö saman, minkä Spotify teki musiikille?

21.12.2022 14:15 - Iiro Myllymäki

Singa on karaoken striimauspalvelu, joka keskittyy nyt laajenemaan maailmalle. Toimitusjohtaja Atte Hujanen kertoo, mitä on oppinut karaoken luonteesta tutustuttuaan maailman jokaiseen karaokekulttuuriin.

Voit kuunnella Singan toimitusjohtaja Atte Hujasen koko haastattelun alta tai Podplaysta.

Se on tunnettu tosiasia, että suomalaiset ovat karaokehullua kansaa. Voisivatko suomalaiset myös kenties mullistaa karaokekulttuuria maailmanlaajuisesti? Ainakin tätä tavoittelee suomalainen startup-yritys Singa.

Singa on karaoken suoratoistopalvelu, jonka toimintaa voi verrata vaikkapa Spotifyhin ja Netflixiin. Yksittäinen kuluttaja voi käyttää Singaa kännykällä, tietokoneella tai älytelevisiossa ja toistaa haluamansa biisin karaoketaustaa ja laulaa päälle. Singa on käytössä monissa karaokebaareissa, ja lisäksi sen avulla lauletaan muun muassa kouluissa, kirjastoissa ja vanhainkodeissa. Kappaleen voi valita yli 100 000 laulun valikoimasta.

Atte Hujanen on yksi Singan perustajista ja yrityksen toimitusjohtaja. Yritys perustettiin vuonna 2013. Tätä aiemmin Hujanen oli ollut perustamassa kasvuyritystapahtuma Slushia. Hujanen halusi tuulettaa vanhoihin kaavoihin jumittunutta karaoketoimialaa. Idea Singan perustamiseen tuli perhepiirin kautta.

- Olin perheyhtiömme toimitusjohtaja, ja yhtiömme pyöritti karaoken MM-kilpailuja. Vanhempani olivat perustaneet kilpailun muutama vuosi ennen kuin minusta tuli toimitusjohtaja. Kilpailujen pyörittämisen kautta päädyin tekemään töitä maailman jokaisen karaokeyhtiön kanssa ja pääsin tutustumaan jokaiseen karaokekulttuuriin, Hujanen kertoo Voice.fi:lle.

Atte Hujanen kuvassa keskellä (kuva: Singa)

Tämän taustatyön perusteella Hujanen tajusi kaksi merkittävää asiaa. Ensinnäkin hän huomasi, että karaoke on lopulta hyvin samanlaista ympäri maailmaa. Kyse on itselle rakkaiden laulujen laulamisesta ja nauttimisesta vailla ryppyotsaisuutta.

- Hyvin harvoin edes MM-kilpailuissa se oli kireää treenaamista tai starbaksi haluamista. Se on viihtymistä ja nauttimista, Hujanen summaa.

Toinen merkittävä huomio oli se, että karaoken digitaalista vallankumousta ei ollut vielä tapahtunut samalla tavalla kuin vaikkapa musiikin ja elokuvien.

- Tuli selväksi, että karaoketoimiala on absoluuttisen analogista. Toimintamalli oli rakentunut siihen, että kaikkien kannatti tehdä huonoja tuotteita ja myydä ne kalliilla. Jos kukaan muukaan ei tee parempia tuotteita tai myy halvemmalla, se on kaikille hyvä bisnes, koska karaokea joka tapauksessa rakastetaan universaalisti.

Hujasen tekemien huomioiden myötä hänelle oli selvää, että modernille karaokepalvelulle olisi kysyntää kansainvälisestikin.

Singan tuoma muutos perinteiseen karaokebaarikokemukseen näkyy esimerkiksi laulajalle siinä, että kappaleita ei selata kovia kokeneista, paksuista vihkoista, vaan joko omalla mobiililaitteella tai baariin asennetulta pädiltä. Myös oma biisi laitetaan jonoon kyseiseltä laitteelta eikä karaokejuontajalle viedyllä paperilappusella.

Monelle osa karaoken viehätystä ovat vanhat, nuhjuiset ja tahattoman koomisetkin karaokevideot, joissa esimerkiksi vähäpukeinen nainen hyppelehtii kameralle tai kuvataan satunnaisia maisemia ja katuja. Näitä ei Singassa nähdä. Palvelussa laulujen sanojen taustalla nähdään vaihtuvia, kuvituskuvamaisia kuvia, jotka tosin nekin liittyvät yhtä vähän kyseisen kappaleen sanoihin kuin jumppa-asuinen nainen tanssimassa Dingon Levottoman Tuhkimon taustalla. Hujanen kertoo, että Singassa on eri genreille ja tunnelmille erilaisia kuvapankkeja, joten popkappaleissa nähdään esimerkiksi kevyempää kuvastoa kuin metallibiiseissä.

Miksi suomalaiset rakastavat karaokea?

Toimitusjohtajalla ei ole antaa tarkkaa lukemaa siitä, kuinka monessa suomalaisessa karaokebaarissa käytetään Singaa, mutta määrä on jotain 500:n ja 1000:n väliltä. Yksityiskäyttäjien osalta puhutaan kuukausittain kymmenistä tuhansista aktiivikäyttäjistä maailmanlaajuisesti.

Singa on Hujasen mukaan vielä pieni yhtiö, joka on matkansa alkuvaiheessa. Suomen Asiakastiedon mukaan Singan liikevaihto oli vuonna 2021 1,9 miljoonaa euroa. Sillä on 38 täysipäiväistä työntekijää. Singa toimii Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa yhteensä 34 maassa. Hujasen mukaan tarkoituksena on jossain kohtaa laajentaa toimintaa myös karaoken kotikonnuille Japaniin, mutta toistaiseksi yritys ei pyri laajenemaan Aasian markkinoille. Fokus on nyt varsinkin Pohjois-Amerikassa. Singa otti vetoapua Yhdysvaltoihin laajenemiseen joukkorahoituksella. Taloussanomien mukaan rahaansa tähän sijoittivat esimerkiksi JVG:n levy-yhtiö PME Records, Teflon Brothers, Mokoma ja Pikku G.

Singa on järjestänyt muun muassa ulkoilmakaraoketapahtumia. Kuva Helsingin Kansalaistorilta. (kuva: Singa)

Tavoitteena on tulla maailman johtavaksi brändiksi 15 miljardin dollarin karaokemarkkinalla. Tällä hetkellä Singan suurimmat pulmat liittyvät markkinointiin.

- Se on ehkä ainoa oikea ongelmamme. Kasvuyrityksellä on aina joitain ongelmia, jotka pitävät toimitusjohtajaa ja johtoa öisin hereillä. Meillä se on, että miten saamme pienenä yhtiönä tarpeeksi monen ihmisen tietämään Singasta, Hujanen sanoo.

Hujanen ei ainakaan tiedä, että Singalla olisi kilpailijoita, jotka toimisivat samalla toimialalla startup-mallilla ja tekisivät digitaalista karaokepalvelua sekä yksityiskuluttajille että ammattilaiskäyttöön baareihin ja yökerhoihin.

Hujasella on paljon tietotaitoa karaokealasta, joten osaako hän antaa lopullisen vastauksen siihen, miksi juuri Suomessa ollaan niin innokkaita karaoken harrastajia? Ei. Hänkin lähtee antamaan vain valistuneen arvauksen.

- Markkina, josta karaoke lähti, eli Japani, omaa samanlaisia piirteitä Suomen kanssa. Kyse on jonkin verran varautuneesta kansasta, joka kuitenkin tahtoo ilmaista itseään. Siihen tulee tällainen apuväline nimeltään karaoke.

Karaoke auttaa Hujasen mielestä ihmisiä ilmaisemaan tunteitaan ilman, että niitä tarvitsee itse sanoittaa. Samanlainen tulkinta esitettiin myös esimerkiksi kesällä ensi-iltaan tulleessa suomalaisessa Karaokeparatiisi-elokuvassa. Kyseisen dokumentin mainoslausekin oli ”tunteista ei puhuta, niistä lauletaan”.

- Vähän jurosta kansasta pystyy karaoken kautta saamaan irti tunteita. Ehkä se tuo ihmisiä karaoken pariin, Hujanen pohtii.

Atte Hujasen koko haastattelun voi kuunnella artikkelin alusta tai Podplaysta tästä linkistä. Haastattelussa Hujanen myös visioi, millaisia muutoksia karaokeen saattaa tulla tulevaisuudessa.

Lue myös: Miten Carpool Karaoke oikeasti kuvataan? Ulkopuolisen kuvaama video paljastaa piilotetun totuuden

Lähteet: Taloussanomat, Asiakastieto

Kilpailut

Uusimmat