Kokenut päätoimittaja: Mainostajat muokanneet naistenlehtiä vuosikausia

19.12.2012 15:15 -

Kauneus & Terveys- ja Madame-lehtien entinen päätoimittaja ihmettelee, miksi vasta nyt on noussut kohu naistenlehtien ja mainostajien suhteesta.

Ylen toimittaja Sanna Ukkola kertoi toissapäivänä ilmestyneessä kolumnissaan, että mainostajat vaikuttavat usein lehtien toimitukselliseen sisältöön.

Ukkolan mukaan monet naistenlehtien toimittajat kirjoittavat tuotteista vain positiiviseen sävyyn, jotta lehden mainostajat pysyvät tyytyväisinä. Lisäksi toimittajat saavat yrityksiltä lahjoja ja matkoja ulkomaille.

Noin 40 vuoden uran lehtimaailmassa tehnyt Irmeli Castrén myöntää, että Ukkolan tiedot ovat täysin oikeita. Castrén sanoo, että kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi ilmiö.

– Suomalaisilla lehdillä oli aikaisemmin yhteinen eettinen koodi, jota noudatettiin. Ei lähdetty hillittömästi kehumaan lehden mainostajan tuotteita vaan kirjoitettiin journalistisista näkökulmista, Castrén kertoo.

Hänen mukaansa kaikki alkoi muuttua 15–20 vuotta sitten, kun netti alkoi kilpailla lehtien mainostuloista ja lehdet tulivat entistä riippuvaisemmiksi mainostajistaan.

Kahden suuren naistenlehden päätoimittajana työskennellyt Castrén huomasi, että mainostajat kävivät aina vain röyhkeämmiksi.

– Yksi merkittävä kosmetiikkavalmistaja kertoi mitanneensa, että heidän tuotteistaan kirjoitetaan selvästi vähemmän kuin kilpailijoista eli heistä on kirjoitettava enemmän. Meillä oli kiusallisen kipakat keskustelut asiasta.



Kuuntele Irmeli Castrénin haastattelusta, mihin suuntaan hän uskoo aikakauslehtien journalismin kehittyvän:

Kilpailut

Uusimmat