Kuva: AJ Tuotteet

Keho vetreäksi työpäivän aikana – 4 helppoa liikettä

13.01.2022 11:29 - Katja Nygård / katja.nygard@bauermedia.fi

Nousetko työpäivän aikana kerran tunnissa ylös seisomaan ja otat muutaman vetreyttävän kävelyaskeleen? Ei moni muukaan niin tee, vaikka se kannattaisi. Näiden liikkeiden avulla saat helposti lisättyä työpäivääsi liikuntaa.

Kierto

Kädet laitetaan ristiin rinnan päälle. Ylävartaloa kierretään rauhallisesti puolelta toiselle. Lantio pysyy paikoillaan.

Hyöty: Vetreyttää keskivartalon, olkapäiden ja käsien lihaksia. Istuen tehty ylävartalon kierto on tehokas vatsalihasharjoite, joka vahvistaa erityisesti vinoja vatsalihaksia. Harjoitteen vaativuutta voi säädellä ylävartalon asennolla ja lisäpainolla.

Vaihtoehto: Pilates-tuoli pitää kehon liikkeessä myös istuessa. Pallolla istuminen aktivoi vatsa- ja selkälihaksia sekä parantaa verenkiertoa jaloissa, mikä vähentää väsymyksen tunnetta.

Hytkyttely

Joustetaan polvista ylös ja alas pienessä haara-asennossa seisten. Hartiat pysyvät rentoina.

Hyöty: Hytkytellessä jalkojen verenkierto paranee merkittävästi paikallaan seisomiseen tai istumiseen verrattuna.

Vaihtoehto: Tee välillä töitä seisten säädettävän työpöydän ääressä. Kun vaihdat työasentoa istumisen ja seisomisen välillä, myös lihaksesi vahvistuvat. Ryhti paranee ja verenkierto vilkastuu.

Halaus

Otetaan kiinni molemmista hartioista ristikkäisillä käsillä. Yläselkä pyöristyy, pää taipuu eteenpäin. Hengitetään syvään. Vapautetaan välillä liike ja vaihdetaan kädet toisin päin (eri käsi toisen päälle).

Hyöty: Liike paitsi venyttää lihaksia, myös laskee stressitasoja. Lempeä kosketus vapauttaa kehossa hyvän mielen hormoneja.

Vaihtoehto: Satulatuolilla istuminen avaa lantion ja reisien kulmaa, joten selkäranka on istuessa luonnollisessa kaaressa. Tämä estää lysyssä istumista sekä vähentää siten jäykkyyttä ja kipua niskassa, olkapäissä, alaselässä ja lantiossa.

Marssi

Askelletaan rytmikkäästi paikallaan noin puoli minuuttia kerrallaan. Pidetään kymmenen sekunnin tauko ja toistetaan liike.

Hyöty: Tutkimusten mukaan on terveydelle hyödyllistä ottaa päivän aikana vähintään 10 000 askelta (noin 7 km).

Vaihtoehto: Kävelymatolla liikkuminen työn ohessa parantaa verenkiertoa ja aivojen hapensaantia sekä antaa energiaa.

Kosketus

Seisotaan tuolin edessä ja koukistetaan hitaasti jalkoja siten, että lopulta pakarat koskettavat tuolin reunaa. Ei kuitenkaan istuta, vaan noustaan hetken kuluttua takaisin seisomaan.

Hyöty: Herättää uinuvat pakaralihakset ja pistää veren kiertämään. Kiinteyttää.

Vaihtoehto: Käytä välillä tasapainolautaa, kun teet töitä seisten. Se parantaa verenkiertoa sekä aktivoi selän ja jalkojen lihaksia.

Lähteet: Selkäkanava, UKK-Instituutti, TTL, AJ Tuotteet

Uusimmat