Kuva: Shutterstock

Miten olla miellyttävä vaatekaupan asiakas? Lue 7 vinkkiä

25.09.2022 12:15 - Rebekka Silvennoinen / rebekka.silvennoinen@bauermedia.fi

Voice.fi listasi seitsemän vinkkiä, joiden avulla vaatekaupassa shoppailu on sujuvampaa sinulle ja henkilökunnalle.

Pitääkö vaatteet tuoda itse pois sovituskopista? Entä mitä tehdä, jos hälyportit hälyttävät? Vaatekaupoissa asiointi voi herättää useita kysymyksiä.

Vaikka vaatekauppoja ja tapoja toimia on lukuisia erilaisia, pätevät tietyt käyttäytymissäännöt kuitenkin useimmissa myymälöissä. Voice.fi:n toimitus listasi vinkkejä, joiden avulla shoppailu on sujuvampaa kaikille.

Vinkit eivät tietenkään ole absoluuttisia totuuksia, mutta niitä noudattamalla ei varmasti mene kovinkaan paljoa vikaan.

1. Tuo sovittamasi vaatteet pois sovituskopista. On kohteliasta jättää sovituskoppi siistiksi seuraavaa asiakasta varten. Sovitetut tuotteet voi jättää sovitustilassa olevalle pöydälle tai rekille. Harvassa vaatekaupassa vaatteet tarvitsee viedä itse paikoilleen, usein riittää kunhan tuot ne pois sovituskopista.  

2. Tee selväksi millä kielellä haluat asioida. Myyjän on mahdotonta tietää, mitä kieltä hänen kuuluu kanssasi puhua, jos et tervehdi tai vastaa kysymyksiin ollenkaan. On turha loukkaantua myyjän vaihtaessa kieltä esimerkiksi englanniksi, jos et ole tehnyt elettäkään haluamasi kielen osoittamiseksi.

3. Myyjät ovat kaupassa sinua varten. Pyydä heiltä rohkeasti apua ja mielipidettä. Jos sovituskopeilla on henkilökuntaa, voit pyytää heitä tuomaan sinulle toisen koon vaatteesta tai antamaan mielipiteen vaatteen istuvuudesta.

4. Myyjät ovat kaupassa sinua varten, mutta eivät ihan kaikkea varten. Sinun huono päiväsi tai epäsopivat vaatteet eivät ole myyjän syytä, joten ole kunnioittava, äläkä kohtele myyjiä toisarvoisesti.

5. Älä ohittele kassajonossa. Myyjän tehtävä ei ole valvoa ihmisten jonotusta, joten huolehdi itse paikastasi. Uuden kassan auetessa myyjä palvelee jo olevasta jonosta seuraavaa. On hyvin epäkohteliasta rynniä auenneelle kassalle jonon ohi.

6. Jos sovitustilat ovat pienet, pyydäthän tuttaviasi odottamaan sinua sovitustilojen ulkopuolella tai sellaisessa paikassa, jossa he eivät ole sovittavien henkilöiden tiellä. Mielipiteitä saa ehdottomasti kysyä tuttavilta, mutta sovitustilat eivät ole kiireaikoina hengailua varten.

7. Jos hälyportit hälyttävät sinun tullessa myymälään tai poistuttua sieltä, olethan yhteydessä myyjään. Sinua ei epäillä varkaudesta, vaan myyjä selvittää sinulle mistä hälytys johtuu. Hyvin todennäköisesti hälytin on jäänyt epähuomiossa ostotapahtuman yhteydessä poistamatta tai se on toisen liikkeen hälytin. Hälyporttien hälytystä ei tarvitse hävetä. Kukaan ei ajattele sinun olevan varas, jos ystävällisesti selvität myyjän kanssa hälytyksen syyn. 

Lue myös: Vältä yleiset shoppailumokat ja säästä suuri summa rahaa - ota vinkit käyttöön jo tänään

Lue myös: Arvaatko, mistä suomalaiset ostavat eniten vaatteitaan? Verkkojätit eivät olekaan ykkösvalinta

Voice.fi, Radio Nova ja Iskelmä ovat osa Bauer Mediaa.

Kilpailut

Uusimmat