Himin ja The Rasmuksen manageri huolissaan artistien osuuksista

25.10.2008 11:37 -

360-malli on useiden isojen levy-yhtiöiden käyttämä kaiken kattava sopimus artistin kanssa.

Tämä kattaa levytyssopimuksen, keikkamyynnin ja oheismyynnin. Mallia pohdittiin ja analysoitiin Musiikki & Media -tapahtumassa lauantaina Tampereella.

Warnermusicin toimitusjohtaja Niko Nordströmin mukaan tämä malli tarkoittaa sitä, että tuloja yritetään saada kaikilla mahdollisilla tavoilla. Himin ja The Rasmuksen managerina toimivan Seppo Vesterisen mielestä artistin kannalta näyttäisi siltä että oltaisiin vähentämässä artistin tuloja.
"Kakku ei kasva. Näyttää siltä, että kakusta revitään artistin osaa."
Seppo Vesterinen on erityisen huolestunut siitä miten tämä vaikuttaa uusiin artisteihin.

Universal Musicin Antti Lehtisen (rumapalina Scandinavian Music Groupissa) mukaan parhaimmillaan artistia ja tämän uraa voidaan tehostaa. uran alussa tämän kaltaiset satsaukset ovat tärkeitä. Jo liikkeellä oleville artisteille 360-sopimuksen "kelkkaan hyppääminen" on Lahtisen mukaan haastavaa. Lehtinen mietti kuitenkin, onko tekijän kannalta paras vaihtoehto, että kaikki toiminta on saman katon alla. "Dallasmainen juonittelu pois niin kaikki menee hyvin".

Seppo Vesterisen mielestä managerin kannalta on hyvä pelata tiettyä peliä ja hyväksikäyttää eri vaihtoehtoja ja yrityksiä "Jos kaikki oikeudet on yhdessä korissa, miten sitä valvotaan? Pelivarat vaarantuvat." Hänen mukaansa levy-yhtiöiden tulee olla hyvin perillä toimintamalleista ennen kuin alkaa leikkimaan kaiken kattavien sopimusten kanssa. Vesterinen veikkaa, että isot levy-yhtiöt muuttuvat pikku hiljaa markkinointiyhtiöiksi.

Voicen Musiikkiuutiset on vahvasti mukana Musiikki & Media- tapahtumassa ja uutisoi paikanpäältä viikonlopun ajan.

Kilpailut

Uusimmat