Suomen autoveron erikoisuus: Hevosvoimat kasvavat, auton hinta putoaa

12.10.2016 08:30 - Teknavi / Mikko Autio

Hybridimalleja on tullut markkinoille kuin sieniä sateella. Eikä ihme, sillä pienet päästöt ja verot kiinnostavat myös asiakkaita. Se näkyy Mercedeksen GLC 350 e:ssä, joka on bensakonetta tehokkaampi ja modernimpi, mutta samalla myös halvempi.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Hiljaisuudesta

Mahdollisuudesta taloudellisuuteen

Emme tykänneet

Neloskoneen äänestä

Vaihteiston kulmikkuudesta pienillä vaihteilla

Hinta alkaen 61 172 €
Koeajoauto 73 642 €

Autonvalmistajilla on kovat paineet pienentää tuotteidensa kulutuksia. Tämä on ohjannut valmistajia entistä enemmän sähkön käyttöön, joka näkyy nopeasti yleistyneinä hybrideinä. Vielä toistaiseksi käytössä oleva kulutusmittaus puolestaan mahdollistaa normiajossa pienen kulutuksen saavuttamisen suhteellisen vähäisellä sähköajolla, joten monet valmistajat ovat tuoneet tarjolle paperilla taloudellisia malleja.

Todennäköisesti polttoainetaloudellisuutta enemmän tämän autoluokan ostajian kuitenkin kiinnostaa hinta. Suomen päästöperusteinen autoverotus nostaa hybridimallit tässä kohtaa varsin kiinnostavaksi vaihtoehdoksi. Mercedeksen GLC 350 e on varustettu 2,0-litraisella 211-hevosvoimaisella bensakoneella ja vaihteistokotelon sisälle sijoitetulla sähkömoottorilla. Lisäksi pelkkään bensakoneiseen malliin verrattuna auton tavaratilan alta löytyy 8,7 kWh:n akkupaketti, joka sekään ei ole ilmainen. Mikäli kuluttaja haluaisi valita tuolla samalla pelkällä polttomoottorilla varustetun auton, pitää hänen maksaa noin 2 000 euroa enemmän.

Ulkopuolelta hybridin erottaa vain takalokasuojassa olevasta latauspistokkeen luukusta

Kyllä vain, se menee juuri näin. Eli monimutkaisemmalla ja kalliimmalla tekniikalla varustettu auto, joka on myös huomattavasti tehokkaampi, maksaa kuluttajalle vähemmän pienemmän autoveron ansiosta. Ja hintaero kasvaa jokaisen autoon otettavan lisävarusteen myötä, sillä myös varusteista maksetaan autoveroa. Esimerkiksi ilmajousitus maksaa GLC 350 e -malliin 2 750 euroa, kun taas bensakoneiseen GLC 250 -malliin sama varuste maksaa 3 352 euroa. Siis autossa olevan sähkömoottorin ansiosta ilmajousituksen saa noin 600 euroa halvemmalla.

Tavallaan ”järjettömän” hinnan ovat huomanneet myös asiakkaat. Huhtikuun puolivälin jälkeen, jolloin siis GLC 350 e -hybridi tuli mallistoon, noin 60 prosenttia asiakastilauksista on ollut hybridejä.

Tämän paperilla taloudellisen hybridin todellinen taloudellisuus on pitkälti kiinni käyttäjästä. Aktiivisella lataamisella ja sähkökäytön maksimoimisella pääsee erittäin pieniin kulutuslukemiin. Yhdellä latauksella ajaa noin 30 kilometriä, ja normaalista suko-kotitalouspistokkeesta tyhjän akun lataamiseen menee noin kolme tuntia. Normaalissa arkiajossa allekirjoittanut pääsi auton oman ajotietokoneen ilmoittaman mukaan 1,5 litran keskikulutukseen sadalla kilometrillä, kun sekä työpaikalla että kotona oli mahdollisuus ladata autoa.

Koeajon aikana reilun 300 kilometrin matkalla polttomoottori oli käynnissä vain vajaa 60 kilometrin matkalla

Toki myös sähkö maksaa, vaikka sähköautojen lataaminen on edelleen monissa paikoissa ilmaista. Lasketaan silti hieman pyöristellen: jos sähkön hinta olisi noin 10 senttiä per kWh, muodostuu Mersun tapauksessa yhden täyteen latauksen hinnaksi noin 87 senttiä. Tällä ajaa noin 30 kilometriä. Nopealla laskutoimituksella 100 kilometrin hinnaksi saadaan noin 2,9 euroa. Hieman alle 1,5 euron litrahinnalla bensamoottorilla varustetun auton pitäisi päästä siis noin kahden litran keskikulutukseen päästäkseen samaan polttoainekustannukseen.

On mielenkiintoista nähdä, miten valtion suhtautuminen sähköautoja ja pistokehybridejä kohtaan muuttuu. Tällä hetkellä päästöperusteinen autovero suosii pistokehybridejä, eikä tästä varmasti kukaan ole pahoillaan. Paitsi ehkä verottaja.

GLC 350 e tuo hyvin esille nykyaikaisen hybriditekniikan mahdollisuudet. Lyhyessä ja kuluttavassa ajossa on mahdollisuus säästää isojakin summia, mutta toisaalta taloudellisuus ei tarkoita tässä tapauksessa ominaisuuksista karsimista. Pitemmät reissut taittuvat bensalla, ja kaiken lisäksi voimaa on tarjolla enemmän kuin muissa perusmalleissa. Tässä on GLC-malliston ylivoimaisesti houkuttelevin vaihtoehto.

Sisätilat ovat tutun tyylikkäät

MIKÄ GLC:n pistokkeesta ladattava malli.

KENELLE Vaivattomuutta ja mukavuutta etsivälle ympäristötietoiselle katumaasturi-ihmisille.

AJETTAVUUS GLC on todettu useaan otteeseen alustaltaan hyvin onnistuneeksi, eikä hybridimallin lisämassa pilaa näitä hyviä ominaisuuksia. GLC on erittäin juositusmukavuudeltaan erittäin hyvä, mutta silti kaarteissa yllättävän tarkka ajettava etenkin massa huomioituna. Vauhdin kasvaessa korin liikkeet toki kasvavat, mutta mikään ei yllätä kuljettajaa.

SUORITUSKYKY Sähkömoottorin etuna on välittömästi käytössä oleva vääntö. Se tuo liikkeellelähtöihin vaivattomuutta ja kaasunvasteeseen terävyyttä kaikilla normaaleilla nopeuksilla. Mercedeksen voimalinja tarjoaa yhteistehoa hieman yli 300 hevosvoimaa, mikä varmistaa riittävän kyydin katumaasturille. Vauhdikkaammissa kiihdytyksissä ainoa pieni tyylivirhe on hieman karkea neloskoneen ääni.

TILAT GLC:n sisätilat vastaavat ilmeeltään C-sarjaa. Säätövarat edessä riittävät hyvän ajoasennon saamiseksi ja myös takana on hyvin tilaa sekä pituuden että korkeuden puolesta. Tavaratila on hybridissä hieman muita malleja pienempi, ja samalla akkupaketin vaatima tilaa tekee ikävän kynnyksen tavaratilan suuaukolle. Tilan laajennus onnistuu edelleen samaan tapaan, joten isompienkin tavaroiden kuljettaminen on kyllä mahdollista.

MALLISTO Hybridin lisäksi tarjolla on kolme dieseliä GLC 220 d (170 hv), 250 d (204 hv), 350 d (258 hv), sekä bensapuolella GLC 250 (211 hv) ja malliston huipulla Mercedes-AMG GLC 43 (367 hv). Kaikki mallit ovat aina nelivetoisia ja hybridiä lukuunottamatta varustettu uudella 9-portaisella automaattivaihteistolla. Perusvarusteluna on varsin kattava Premium Business -varustelu, jonka rinnalle on nyt tullut Premium Business AMG -varustelu. Näiden päälle on tarjolla monipuolisia varustepaketteja sekä erittäin laaja varustelista.

Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic
Polttomoottori
1 991 cm3, R4 turbo
Teho 155 kW (211 hv) / 5 250-6 000 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 200-4 000 r/min
Sähkömoottori
Teho
85 kW (116 hv)
Vääntö 340 Nm
Yhteisteho 235 kW (320 hv)
Yhteisvääntö 560 Nm
Akkukapasiteetti 8,7 kWh
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 235 km/h
Vetotapa Jatkuva neliveto
EU-kulutus 2,6 l/100 km
CO2-päästöt 59 g/km
Mitat Pituus 4 656 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 639 mm, akseliväli 2 873 mm
Omamassa 2 025 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 395-1 445 l

Yhteistyössä Teknavi

Kilpailut

Uusimmat