Kuva: Fotolia

7 keinoa, joilla lievität stressiä helposti - katso

14.11.2016 22:15 - Elisa Jalasjoki

Stressin lievittämisen ei tarvitse olla tähtitiedettä. Pienillä asioilla voi helposti parantaa omaa jaksamista työpöydän ääressä.

Stressaantunut olotila voi yllättää kenet tahansa kesken työpäivän. Oma työpiste voi alkaa yhtäkkiä tuntumaan kovin ahdistavalta, kun tehtävät tuntuvat kasaantuvan. Elite Daily -lehti kokosi yhteen seitsemän helppoa keinoa, joiden avulla kuka tahansa voi saada olonsa omalta työpöydältään käsin selvästi rentoutuneemmaksi. Katso oloa heti helpottavat keinot alta. 

1. Hanki stressipallo

Tutkimukset osoittavat, että stressipallon puristelu voi lievittää jännitettä, sekä jopa kasvattaa lihaksia. Palloa tulee puristaa hitaasti kolmeen laskien, toistaen tätä 20 minuutin ajan. Pallon avulla mielialan saa kevenemään nopeasti. Mieltä painavat murheet unohtuvat helposti, kun keskityt ainoastaan pallon puristeluun. 

2. Aseta työpöydällesi kuva omasta kullastasi

Kyse voi olla kumppanin lisäksi niin lapsista, kuin parhaasta ystävästäkin. Onnellisten kuvien katselu piristää mielialaa tutkitusti. Jos valokuvan tuominen omalle pöydälle tuntuu turhan isolta eleeltä, voit esimerkiksi kaivaa myös oman puhelimesi esiin, ja katsoa sieltä kuvia. 

3. Vaihda koneen näytönsäästäjäksi positiivinen mietelause

Erilaiset motivaatio - tai mietelauseet piristävät ja tsemppaavat kesken työpäivän, kun virta alkaa hiipua. Mietelauseissa voi olla lyhyitä fraaseja, kuten esimerkiksi "muista miksi aloitit." Pelkkä lauseiden lukeminen voi saada motivaation nousemaan selvästi. 

4. Juo kuppi teetä

Stressiälievittäviä teevaihtoehtoja myydään kaupoissa. Ne ovat usein myös rauhoittavia. Tee lämmittää kehoa myös mukavasti, minkä seurauksena rentouttava mielihyväntunne leviää kehoon.

5. Kuuntele musiikkia

Musiikilla on tutkitusti terapeuttisia vaikutuksia mielialaan. Musiikin soittaminen kuulokkeista ja silmien sulkeminen hetkeksi, vievät sinut helposti ahdistavasta tilanteesta rauhoittumaan mielen maailmaan. 

6. Meditoi

Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos. Anna itsellesi hetki omaa aikaa. Meditoiminen helpottaa usein muun muassa kiinnittämään omiin tunteisiin paremmin huomiota, sekä poistaa kehosta negatiivisia tunteita. 

7. Levitä ympärillesi hyvää

Pienillä teoilla voit helposti piristää toisten päivää. Kyseessä voi olla esimerkiksi vain työkaverin kehuminen, tai pienen lahjoituksen tekeminen hyväntekeväisyyteen. Pienet teot auttavat kummasti, ja hyvän mielen levittäminen ympärille saa myös itselle hyvän olon helposti. 

Lähde: Elite Daily

Lue myös: 10 merkkiä, jotka paljastavat, että olet liian stressaantunut - ja tavat selättää ongelma

Lue myös: Oletko jatkuvasti väsynyt? Unettomuus voi johtua makuuhuoneen sisustuksesta

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat