Kuva: Shutterstock

Haluatko kiihdyttää aineenvaihduntaasi? Yksinkertaiset vinkit koottiin yhteen

02.08.2018 17:45 - Emmi Moilanen / emmi.moilanen@bauermedia.fi

Kohtuullinen määrä kofeiinia kiihdyttää aineenvaihdunnan toimintaa.

Kun aineenvaihdunta toimii hyvin, vältymme usein turvotukselta, eivätkä vaatteetkaan kiristä vyötäröä. Säännöllinen liikunta, iltanapostelun ja alkoholin välttäminen, tasapainoinen ruokavalio ja riittävä vedenjuominen ovat yleisiä niksejä tehokkaan aineenvaihdunnan ylläpitämiseksi.

Prevention sivusto kokosi yhteen myös muita vinkkejä, joiden avulla herättelet aineenvaihduntasi toimintaa helposti ja nopeasti. 

Kokeile näitä:

1. Nostele painoja. Preventionin artikkelissa kerrotaan, että raudan nostamisnen jälkeen kaloreita kuluu tehokkaasti vielä treenin lopettamisen jälkeenkin.

2. Älä jätä aamupalaa väliin. Syöminen heti päivän alussa saa aineenvaihduntasi tehokkaasti liikkeelle.

3. Nauti kohtuullisesti kahvia tai teetä. Kofeiini stimuloi keskushermostoa, joka puolestaan vaikuttaa suotuisasti myös aineenvaihduntaasi.

4. Huolehdi, että saat riittävästi kuitua ruokavaliostasi. Preventionin artikkelissa todetaan tutkimuksien antaneen viitteitä siitä, että kuidut voivat ehkäistä ylimääräisten kilojen kertymistä vyötärölle.

5. Tarkista, että saat ruokavaliostasi myös rautaa. Rauta kuljettaa happea lihaksiisi, joka puolestaan tehostaa rasvanpolttoa. Myös sinkki ja B12-vitamiini edesauttavat aineenvaihdunnan toimintaa.

6. Vaikka päivääsi ei sisältyisikään jumppatuntia, pysy aktiivisena hyötyliikunnan avulla. Preventionin artikkelissa todetaan, että hyötyliikunnan avulla voit polttaa päivän aikana jopa 300 kaloria lisää.

7. Myös mausteisella ruualla on todettu olevan aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus. Kokeile siis rohkeasti esimerkiksi chiliä tai cayennepippuria.

8. Tee heti aamusta kevyt treeni. Se herättelee kehoasi ja aineenvaihdunnan toimintaa tehokkaasti.

9. Laske makuuhuoneesi lämpötilaa. Preventionin artikkelissa kerrotaan myös tutkimuksesta, että ne henkilöt, jotka nukkuivat 18 asteen lämpöisessä makuuhuoneessa polttivat seitsemän prosenttia enemmän kaloreita verrattuna koehenkilöihin, jotka viettivät yönsä lähes 24 asteisessa huoneessa.

Lue myös: Asiantuntijat paljastavat: 6 päätöstä, jotka laihduttajan tulisi tehdä dieetin aikana

Lue myös: 10 tähteä, jotka laihduttivat itsensä lähes tunnistamattomiksi - katso kooste

Lähde: Prevention

Kilpailut

Uusimmat