Kuva: Shutterstock

Saatat pahentaa selkäkipua tietämättäsi - 6 yleistä syytä vaivan taustalla

19.10.2018 13:15 - Emmi Moilanen

Esimerkiksi huono ryhti saattaa voimistaa selkäkipua.

Ajoittainen selkäkipu on melko yleinen vaiva. Kipu voi kuitenkin tehdä päivittäisistä askareista vaikeaa, eikä esimerkiksi siivoaminen, lasten hoitaminen tai vaikkapa kuntosalilla treenaaminen suju yhtä jouhevasti kuin normaalisti.

Insider selvitti asiantuntijoiden avulla arkipäiväiset seikat, jotka vain voimistavat selässä tuntuvaa kipua.

1. Istut pitkiä aikoja putkeen päivittäin

- Liian monet viettävät useita tunteja kerrallaan istuen tietokoneen ääressä työn tai vapaa-ajan merkeissä, lääkäri Kishn Sharma aloitta.

- Istuminen muodostaa painetta välilevyihin, joka voi johtaa jäykkyyteen. Nouse välillä ylös ja jaloittele hieman ja venyttele samalla selkääsi. Tämä tulisi toistaa kerran tunnissa, hän jatkaa.

2. Nostat raskaita painoja huonossa asennossa

Raskaita laatikoita tai vaikkapa pientä lasta kantaessa selkä on altis loukkaantumiselle, jos et tule kiinnittäneeksi riittävää huomiota ergonomiseen asentoon. Varmista, että hyödynnät myös jalkojesi voimaa sen sijaan, että rasitat vain selän ja käsien lihaksistoa.

3. Aliarvoit ammattiavun hyödyn

Alaselkäkivun ilmaantuessa on tavanomaista odottaa kivun lievittyvän kotikonstien avulla. Jos kipu kuitenkin jatkuu, olisi hyvä vierailla lääkärin tai esimerkiksi fysioterapeutin vastaanotolla.

- On tärkeää, että potilas saa aktiivista hoitoa esimerkiksi fysioterapiassa jo aikaisessa vaiheessa, huomauttaa fysioterapeutti Erin Hasset.

4. Sänky ei tue riittävästi selkääsi

Pilates-ohjaajan ja kroonisen kivunlievityksen spesialisti Conni Ponturon mukaan myös sängyn patja voi pahentaa alaselkäkipuja merkittävästi. Kivun korostuvat silloin, kun patja ei anna riittävää tukea. Hyvään patjaan tulisi panostaa, sillä vietämme vuorokaudesta noin 8 tuntia nukkuen.

5. Huono ryhti

Myös huono ja kumara ryhti altistaa selkäkivuille.

- Kuten myös liiallinen istuminen, myös huono ryhti luo painetta alaselkään. Muista pitää asento mahdollisimman ryhdikkäänä, Sharma muistuttaa.

6. Et liiku riittävästi

Useissa tapauksissa iikunta on hyvä ensiapu alaselkäkipujen lievittämiseen. Ponturon mukaan liikunnan ei tarvitse olla raskasta, vaan jo 15-20 minuuttia rauhallista treeniä riittää. Kävelylenkki ja portaiden valitseminen hissin sijaan on loistava alku päivittäisen liikunnan lisäämiseen.

Lue myös: Näillä venytyksillä vältät aikuisiän yleisimmät vaivat

Lue myös: Syö särky pois - katso vinkit luontaiseen kivunlievitykseen

Lähde: Insider

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat