Marco Bjurström, mikä on salainen paheesi?

03.11.2012 15:15 - Eeva Rajala

Voicen uudessa Terve minä -osiossa eri julkisuuden henkilöt vastaavat terveysaiheisiin kysymyksiin. Marco Bjurström paljastaa muun muassa mikä on hänen salainen paheensa. 

Millainen treenaaja olet?
- Olen työtreenaaja. Koska työ sattuu olemaan tuo tanssinopettajan homma kaiken muun ohella, niin se on maailman paras tapa treenata. Samalla kun tekee duunia, tulee treenattua itsekin. Joka sitten taas kertoo myös siitä, että olen aika laiska treenaamaan muuten. Omaehtoinen, itsekseen treenaaminen ei kuulu ihan rutiineihini. Nyt olisi kyllä pakko vähän alkaa lisätä sitä, sillä tanssinopetus on vähän vähentynyt uutishomman myötä. Pitää keksiä itselleni uusia tapoja innostua liikkumaan.

Miten usein syöt päivässä ja mitä?
- Syön aamulla aamiaisen, joka on aina hyvin puritaaninen ja samanlainen: yksi omena, kaksi ruisleivän siivua, missä vähän juustoa päällä ja porkkana-ananasmehua. Siinä on aamiaiseni, ja jos olen kotona, se on aina tämä sama. En juo aamulla mitään kahvia tai muuta.

- Lounas riippuu työpäivästä, joko se on työkavereiden kanssa jossain lähellä olevassa lounasravintolassa tai esimerkiksi Step Upin lähellä on kasvisravintola.

- Illalla, yleensä aika myöhään, klo 22 - 23 aikoihin - varsinkin kun tanssinopetus menee todella myöhään ja sitä ennen ei voi paljoa syödä - syön kotona ja yleensä se on itse tehtyä. En syö mitään eineksiä. En ole mikään terveyspuritanisti, mutta kyllä aika tarkkaan katson mitä syön. En syö kauheasti välipaloja.

Mikä on lempiliikuntamuotosi?
- Tietenkin tanssi. Sitä ei ole kenenkään varmaan vaikea arvata, mutta kyllä se on ehdottomasti joraaminen. Se olisi kyllä monelle muullekin hyvä laji, koska se on ehkä maailman monipuolisinta, miten kehon lihaksia käytetään, ja kun siihen liittyy tunne ja sielu niin vahvasti musiikin ja tarinankerronnan kautta. Se yhdistää taidetta ja liikuntaa.

Kuka on terveyden esikuvasi?
- On vaikea nimetä yhtä ihmistä. Toki minusta on ihana katsoa, miten Aira Samulin edelleenkin jaksaa paukuttaa. Hän on minun ensimmäisiä tanssinopettajiani. Heinosen Paulan kanssa olen tehnyt paljon juttuja, ja olen oppinut häneltä paljon ravintoon liittyviä asioita. Se on useamman ihmisen yhdistelmä. Yleisesti ottaen ne, jotka ovat elävät omaa kroppaansa kuunnellen. Jos on hirveän fanaattinen jonkun asian suhteen, niin se yleensä kyllä työntää enemmän poispäin kuin houkuttelee.

Mikä saa sinut liikkeelle?
- Minulla se on se, että kun on koko elämänsä tanssinut ja sitä on lähes 30 vuotta opettanut, niin siitä on tullut tapa. Se on niin kauhean kiva työ, ja ne ihmiset saavat minut tekemään sitä. Olen enemmän ihmisten kanssa tekijä kuin yksin metsään lähtijä. Se, että liikuntaa tehdään muiden kanssa, on makeata. Esimerkiksi joogatessa. En ole sellainen, joka yksin haluaa vetäytyä kammioon ja vääntää itseäni siellä solmuun.

Löytyykö menneisyydestäsi terveyspäätöstä, joka muutti elämäsi?
- Löytyy montakin. Yksi ehkä merkittävin on se, että rupesin tekemään joogaa enemmän 90-luvulla. Innostuin silloin astangasta. Sen myötä luin ja kuuntelin viisaampien puheita. Silloin vasta tajusin esimerkiksi sen, miten merkittävää vesi on. Edelleenkin jokainen aamuni ennen aamiaista alkaa litralla vettä. Siitä on nyt yli 20 vuotta varmaan, kun olen sen tavan aloittanut, ja se muutti elämäni totaalisesti. Se muutti hirveän monta asiaa, aineenvaihdunnan, heräämisen ja kropan liikkeelle lähtemisen. Se vaikuttaa vireystasoon pitkälle päivään. Aamulla ensin litra vettä, sen jälkeen vasta suihkuun, vessaan ja aamiaiselle, että on puolituntia taukoa. Se on ehkä merkittävin muutos ja kuitenkin lopuksi aika pieni asia.

Oletko ikuinen laihduttaja?
- En ole, enkä tiedä, pitäisi minun tässä nyt ryhtyäkään, tuskinpa.

Käytätkö lisäravinteita?
- En käytä. Syön sellaisia Juice Plus -nimisiä luomukapseleita, jotka sisältävät hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Ne eivät siis ole lisäravinteita, vaan ne ovat ruokaa, kuivattua luomuhedelmää ja kasvista. Se satsi, minkä päivässä syön, vastaa kiloa luomujuttuja per päivä. Olen syönyt niitä aika monta vuotta ja olen jättänyt kaikki muut vitamiinit pois. D-vitamiinia tosin otan talvella. Uskon noihin kapseleihin, koska kaikkina päivinä ei vaan saa syötyä rehuja tarpeeksi paljon, kaikissa paikoissa ei ole tarjolla ja lisäksi ne eivät ole välttämättä kauhean tuoreita, eikä todellakaan luomua. En tiedä, mikä johtuu mistäkin, mutten ole töistä ollut sairauden takia elämäni aikana kuin ehkä yhden tai kaksi päivää. Jotkut geenit ja ehkä nuo Juice Plussat auttavat siihen.

Mikä on salainen paheesi?
- Ei minulla mitään salaisia paheita ole, mutta välillä innostun syömään liikaa. Kun liikunta on vähän vähentynyt tämän uuden työnkuvan myötä, niin pitäisi malttaa, että vähemmälläkin syömisellä pärjäisi. Olen myös sellainen tyyppi, jolle ei tule krapulaa. Voin juhlissa kiskaista aika montakin olutta tai viinilasillista. Se ei vaikuta elämääni muuten kuin, että seuraavana päivänä on vähän vähemmällä teholla. Mutta ennen kaikkea se liikaa syöminen on se pahe.

Saatko tarpeeksi unta?
- Tämän kuluvan syksyn aikana en. Nyt on ollut sellainen syksy, että on ollut niin monta projektia päällekkäin. Mutta kun sen tietää, että se on rajallista ja projektiosio on nyt päättymäisillään. Dance jatkuu vielä pari viikkoa ja Rent-musikaali pistetään kohta pakettiin. Sitten se on noita uutisia oikeastaan vain eli elämä vähän rauhoittuu ja selkeytyy. Yleisesti ottaen olen aika hyvä nukkumaan, mutta tämä syksyn on mennyt kyllä sillä ajatuksella, että nukkuminen on vähän vanhanaikaista.

Milloin on paras aika kuntoilla?
- Aina, milloin vain. Ehkä ei kuitenkaan yöllä. Ihan oikeasti ympäri vuoden. Ei pidä ajatella niin, että se liittyy johonkin tiettyyn vuodenaikaan, silloin tekee itsellensä hallaa. Täytyisi yrittää löytää sellaisia tukilajeja. Jos lempilaji on esimerkiksi maastohiihto, niin mitä keksisi tekemistä silloin, kun lunta ei ole.

Mikä on parasta kuntoilumusiikkia?
- Musiikki on minulle niin hirveän tärkeä työväline, koska teen sen kanssa koko ajan töitä tanssinopettajana ja kehonhuolto-opettajana. Riippuu lajista ja päivästä. Silloin kun on Happy Hour -tunti, missä mennään todella kovaa ja mitkä ovat aerobic-tunnin tyyppisiä, niin se on up-tempoista ja hauskaa, uutta ja vanhaa sekaisin. Sellaisella tunnilla, missä sykettä pitäisi kohottaa ja haluaa kestävyyttä lisätä, niin vaihteleva musiikki on tärkeä. Power Strech -tunnilla, mikä on enemmän joogan tapaista, musiikki on taustana ja auttaa irrottautumaan arjesta. Näin musiikki ei ole pääosassa, vaan se on apuväline keskittymiseen.

Millaiset ovat parhaat treenivaatteet?
- Mukavat, ja nekin tietysti lajin mukaan. Suomalaiset treenaavat keskimäärin liian pienissä vaatteissa ja liian kylmissä tiloissa. Täytyy pitää huolta siitä, että keskivartalon alue on lämmin, eli lantio, selkä ja vatsan seutu. Ei niitä napapaitoja, eikä bikinityyppisiä yläosia, koska selkä napsahtaa niin hirveän helposti. Meillä on ilmastointi liian hyvä yleensä saleissa, ja täällä tapetaan itsemme sillä, että tehdään töitä kauhean kylmässä. Ei pidä lähteä mihinkään ylilämmitettyyn, mutta pukeutumisen pitää tukea kehon aineenvaihduntaa, eikä tehdä sille hallaa.

Uusimmat