Enempi onkin parempi: Luulitko, että pähkinöitä kannattaa syödä vain vähän?

30.07.2014 19:36 - Susanna Karttunen

Tuoreen tutkimuksen mukaan syömällä suositeltua enemmän pähkinöitä voi vähentää riskiään eräisiin sairauksiin.

On tiedetty pitkään, että pähkinät ovat hyväksi terveydelle. Niiden annosmäärä on kuitenkin suositeltu pitämään pienenä. Nyt asiaan on tulossa muutos.

Suuremmilla määrillä voi nimittäin vähentää sydänsairauksien ja diabeteksen riskiä. Tutkimuksen mukaan pähkinöiden syöminen noin kahden annoksen verran päivässä auttaa kontrolloimaan verensokeritasoja.

Vaikka pähkinät sisältävät paljon kaloreita ja rasvaa, osanottajat eivät lihoneet kokeilun aikana. He söivät noin yli kaksi desiä pähkinöitä päivässä.

Tutkijoiden mukaan pähkinöiden hyvät terveysvaikutukset liittyvät niiden sisältämiin terveellisiin rasvoihin, antioksidantteihin ja mineraaleihin. Erään aikaisemman tutkimuksen mukaan ne, jotka syövät pähkinöitä päivittäin, kuolevat lähes 30 prosenttia epätodennäköisemmin sydänsairauteen, noin 10 prosenttia epätodennäköisemmin syöpään ja 20 prosenttia epätodennäköisemmin diabetekseen tai keuhkosairauteen.

Näin ollen pähkinöitä kannattaakin popsia yksi tai kaksi kourallista päivässä.

Kerroimme aiemmassa artikkelissamme, miten pähkinät voivat auttaa painonpudotuksessa. Vinkit pääset lukemaan täältä.

Lähde: Women's Health

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat