Kuva: Mikko Räsänen

Kolumni: Saara Aalto petti viisulupauksensa - ja se on hyvä asia!

05.03.2018 16:45 - Iiro Myllymäki

Saara Aallon voittoesitystä muutetaan vielä ennen Euroviisuja, vaikka toisin oli ennakkoon luvattu. Tämä on vain hyvä asia, kirjoittaa Voice.fi:n toimittaja Iiro Myllymäki.

Kansa on puhunut ja pulinat pois. Paitsi ettei ihan. Lauantaina käyty Saara Aallon one woman show Uuden musiikin kilpailu on kirvoittanut paljon keskustelua, ja keskustelun kärki on kohdistunut voittokappale Monstersin lavaesityksen arviointiin. Yleinen mielipide ihmisillä tuntuu olevan, että lavaesitys oli sekavuudessaan ja neonvärisyydessään pettymys. Missä dramatiikka? Missä videolla nähdyt glitter-parrat? Missä tässä nyt on se Suomen euroviisuvoiton mahdollistava the show?

Itse olen näiden kriittisten kommentoijien kanssa samaa mieltä. Monsters oli lavaesityksenä ylivoimaisesti illan huonoin. Voisin kuitenkin lisätä vielä yhden kysymyksen, jota vain harva on tajunnut UMK:n jälkimainingeissa kysyä: Missä vaiheessa Saara Aalto tiimeineen unohti lupauksensa siitä, että UMK:ssa nähtävä show nähdään muuttumattomana Lissabonin euroviisulavalla? Antakaa kun veikkaan vastauksen: lupaus unohdettiin heti siinä vaiheessa, kun juontaja Krista Siegfrids oli ehtinyt lausua voittokappaleen nimen ensimmäisen kirjaimen. Yleisöltä tullut vahva palaute ei ollut kantautunut kuuroille korville.

Ennen UMK-finaalia oli jo pitkään hehkutettu sitä, että luvassa on maailmanluokan show ja että kaikki Saaran kolme esitystä nähdään tismalleen sellaisina kuin ne nähtäisiin myös Euroviisuissa. Tästä UMK:n kommentaattori Mikko Silvennoinen muistutti vielä suorassa lähetyksessä. Ilmeisesti Saara Aallolla ja Ylellä oli niin vahva luotto esitysten koreografi Brian Friedmanin visioihin, että tällainen lupaus uskallettiin tehdä. Ja lisäsihän se iltaan jännityksen tuntua – nyt todella nähdään, mitä me viisuihin tänä vuonna lähetämme. Itsellänikin oli hyvin vankka luottamus Saaran ja Brian Friedmanin yhteistyöhön. Friedmanin koreografioita oli nähty jo Saaran X Factor -taipaleella livelähetyksissä, ja nämä esitykset lupasivat hyvää. Uskoin, että Friedman näkee kunkin kappaleen olennaiset teemat ja sanomat ja kääntää ne sujuvasti lavaesitysten kielelle.

Dominon ja Queensin kohdalla näin kävikin. Dominon esitys oli yksinkertainen mutta näyttävä. Saaran ylösalaisin kiepsahtaminen dominopalikkaan sidottuna oli suorastaan nerokas kikka, sellainen koukku, jota häpeilemätön euroviisuesitys vaatii. Queens puolestaan oli tungettu niin täyteen pyrotekniikkaa, savua ja kipinäsuihkua, ettei siinä ehtinyt edes ajatella, että miten ihmeessä tuo veturi liittyy yhtään mihinkään. Näytti siltä, että Queensin lavashow’hun oli pistetty kaikkein suurimmat paukut. Mutta se Monsters. Synkkä alku apinoi Madonnaa suhteellisen toimivasti, mutta sitten apinoinnin kohteeksi joutuikin aerobic-video vuodelta 2230. Neonvalot ja laserit ehkä kuvastivat Saaran matkaa varjoista valoon, mutta itse koin katsovani tuhkimotarinan visualisoinnin sijaan vähän tavallista paremmin koreografioitua zumbaa (miksi muuten kukaan ei ole tajunnut lisätä laservaloja jumppasaleihin?).

Onneksi lupaus rikottiin

Tämänhän piti olla taputeltu homma. Monsters ottaa ylivoimaisen voiton yhtä lailla näyttävän show’n kuin kappaleelle suodun suuren ennakkonäkyvyyden ansiosta. Ajattelin esitysten jälkeen, että jos yleisö tekee fiksusti, se äänestää voittajaksi joko Dominon tai Queensin. Yllätykseni olikin suuri, kun Monsters otti ylivoimaisen voiton sekä kansainvälisten raatien että suomalaisen yleisön antamissa äänissä. Vielä suuremmaksi yllätykseni kasvoi, kun minulle laajeni Monstersin esityksen saaman kritiikin laajuus avattuani Twitterin. Jos kukaan ei ole ollut tyytyväinen, miten ihmeessä esitys valittiin voittajaksi ja vieläpä niin selkein lukemin? Ettekö te nyt hyvät ihmiset tajua, että esitystä ei enää muuteta Euroviisuihin?

Vaan hetkinen. UMK-lähetyksen jälkeisessä pressitilaisuudessa Saara kertookin, että esitykseen tehdään kuin tehdäänkin muutoksia, joista päätetään pian. Lupaus oli rikottu. Lupaus, jota etukäteen hehkutettiin mutta joka nyt vaiettiin kuoliaaksi. Tässähän pitäisi suoraselkäisenä suomalaisena pöyristyä ja pistää someraivo pystyyn. Miten te kehtaatte rikkoa lupauksia minun verorahoillani? Itse en kuitenkaan ole lainkaan raivoissani. On mielestäni mahtavaa, että kritiikistä otetaan opiksi ja että Saaralla ja hänen taustavoimillaan on todellinen halu tarjota Euroviisuissa paras mahdollinen esitys. Koska ollaan nyt ihan rehellisiä: UMK:ssa nähdyllä Monsters-esityksellä emme välttämättä olisi päässeet edes finaaliin asti. Lähes joka vuosi Euroviisuissa on jokin floppaava fanisuosikki, ja tällaisenaan Monsters saattaisi olla se.

Muutosten laajuus ja laatu selvinnee yleisölle vasta, kun Lissabonissa käytävistä harjoituksista alkaa tihkua videomateriaalia julkisuuteen. Esityksen virtaviivaistamiseen ja näyttävyyden lisäämiseen kannattaa nyt käyttää paljon ajatustyötä. Eurooppa kiittää myöhemmin.

Lue myös: Saara Aallolta suuria uutisia: Uusi albumi ennen Euroviisuja, syksyllä iso kiertue Suomessa!

Lue myös: Saara Aalto selittää somessa käyttämäänsä #SA6-hashtagia - "Se on osa menneisyyttäni"

Kilpailut

Uusimmat