Instagramin halutaan palaavan juurilleen – Kylie Jenner ja Kim Kardashian ottivat osaa kampanjaan

Sosiaalisen median alustan sisällön muuttuminen videopainotteisemmaksi ei ole kaikkien mieleen.

Julkaistu:

Facebookin ja Instagramin omistavan Meta-yhtiön omistaja Mark Zuckerberg tiedotti taannoin, että sosiaalisten medioiden alustat siirtyvät suodattamaan käyttäjille näytettävää sisältöä enemmän TikTokin tavoin. Suursuosioon ponnahtaneessa TikTokissa käyttäjille näytettävä sisältö suodattuu tekoälyn ja algoritmien mukaan, eikä suinkaan sen mukaan, millaisia tilejä käyttäjä on valinnut seurata.

Tämä muutos ei ole kaikkien mieleen. Lähes 100 000 Instagramin käyttäjää onkin allekirjoittanut vetoomuksen Change.org-sivustolla, jossa vedotaan sosiaalisen median palautuvan sellaiseksi kuin se alkujaan olikin.

Vetoomuksen alullepanijana toimii valokuvaaja Tati Bruening, joka alleviivaa haluavansa Instagramin palaavan takaisin juurilleen, eli kuvienjakoalustaksi.

”Tehdään Instagramista jälleen Instagram.

(Lakkaa yrittämästä olla TikTok, haluan vain nähdä ystävieni söpöjä kuvia.)

Rakkaudella, kaikki”, sosiaalisessa mediassa leviävässä vetoomuksessa todetaan.

Mikäli kuva ei näy, voit katsoa sen tästä.

Muutamat näkyvät nimet ovat ottaneet osaa kampanjaan jakamalla kampanjan kuvaa. Muun muassa tosi-tv-tähti Kylie Jenner, 24, jakoi kuvan Instagram-tarinassaan. Niin ikään myös Jennerin isosisko, tosi-tv-tähti Kim Kardashian, 41, jakoi kuvan tarinassaan.

Jenner ja Kardashian lukeutuvat Instagramin näkyvimpiin hahmoihin: heillä on kullakin yli 300 miljoonaa seuraajaa.

Instagramin toimitusjohtaja Adam Mosseri on kommentoinut tosi-tv-tähtien jakamaa huolta Instagramin tulevaisuudesta. Hänen mukaansa Instagramissa kokeillaan parhaillaan useita uudistuksia, jotka ovat herättäneet soraääniä. Mosserin mukaan Instagram aikoo kuitenkin pysyä kuva-alustana, mutta hänen mukaansa videomuotoinen sisältö on kuitenkin tulevaisuutta.

– Jatkamme kuvamuotoisten sisältöjen tukemista, se on osa alkuperäämme. Uskon kuitenkin, että Instagram on menossa yhä enemmän ja enemmän videomuotoiseksi, Mosseri toteaa videolla.

Mosserin mukaan videomuotoiset sisällöt lisääntyvät jatkuvasti Instagramissa.

Tällä hetkellä lyhyet videot, eli TikTokin kaltainen sisältö on Instagramin nopeimmin kasvava sisältömuoto. Tästä huolimatta sosiaalisen median alusta menettää jatkuvasti käyttäjiensä palvelussa käyttämää aikaa TikTokille.

Lue myös: Meta haastettiin oikeuteen – perhe syyttää Instagramia tyttärensä syömishäiriöstä ja itsetuhoisuudesta

Lue myös: Venäjä määritteli Metan äärijärjestöksi – Instagramin ja Facebookin käyttö kiellettiin

Lähteet: Social Media Today, Entertainment Tonight