Länsinaapureiden kummalliset hakutavat - viiden googlatuimman sanan joukossa on Google

07.12.2010 19:06 -

Googlen Zeitgeist- eli Ajan henki -raportti paljasti haetuimpien sanojen lisäksi mielenkiintoisia yksityiskohtia muiden Pohjoismaiden hakutrendeistä.

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan haetuin sana oli Facebook. Tämä johtuu siitä, että ihmiset eivät halua tai jaksa kirjoittaa koko osoitetta, vaan siirtyvät Facebookiin Googlen kautta kirjoittamalla osoitekenttään vain palvelun nimen.

Myös YouTube selvisi kaikissa Pohjoismaissa korkealle, tyypillisesti kolmen haetuimman sanan joukkoon - luultavasti samasta syystä kuin Facebook. Hämmentävää on kuitenkin se, että Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa viiden haetuimman sanan joukkoon mahtui myös Google.

Tämä tarkoittaa sitä, että paitsi Facebookiin ja YouTubeen, käyttäjät siirtyvät myös Googleen kirjoittamalla vain palvelun nimen osoiteriville. Suomalaiset sentään käyttävät Googlea niin, ettei palvelun nimeä näkynyt kymmenen haetuimman sanan joukossa. Norjassa Google oli toiseksi, Tanskassa neljänneksi ja Ruotsissa viiidenneksi haetuin sana.

Tämän vuoden trendi hauissa on Googlen analyytikko Juha Hannukselan mukaan mobiilihaut. Hän pitää kulunutta kesää mobiilihakujen läpimurtona.

- Tietokoneilla tehdyt haut perinteisesti putoavat heinäkuussa, mutta mobiililaitteilla hakuja tehtiin huomattavasti enemmän kuin muina kuukausina.

Mobiililaitteilla haetaan käytännössä samoja sanoja kuin tietokoneillakin. Mobiilihakuihin tosin tehdään enemmän paikannimitarkennuksia kuin perinteisillä tietokoneilla tehtyihin hakuihin. Muutenkin haut ovat keskimääräisesti pitenemässä. Googlen maajohtaja Anni Ronkainen kertoo, että keskivertohaku on kahden sanan mittainen Suomessa.

- Muualla keskiarvo on suurempi, mutta luulen, että se johtuu Suomen kielen rakenteesta, Ronkainen kertoo.

Vaikka mobiilihaut kasvavat yli 100% vuosivauhtia, niiden osuus kaikista hauista on kolmen-neljän prosentin luokkaa. Kaikkiaan Suomessa tehdään päivittäin 20 miljoonaa hakua, mikä maailman väestömäärään suhteutettuna tarkoittaa, että suomalaiset ovat keskimääräistä aktiivisempia hakukoneiden käyttäjiä.

Kilpailut

Uusimmat