Kuva: Shutterstock/Tanja Salosen kotialbumi

Tanjan, 44, yrityksen asiakkaat katosivat keväällä, mutta pian uusiakin alkoi tulla ryminällä

30.05.2020 20:15 - Henna Koste

Kuten monen muunkin, myös vantaalaisen Tanja Salosen työt loppuivat kuin seinään maaliskuussa. Infotekstit toivat taas uuden asiakasvirran, vaikka Salonen ei sitä osannut odottaa.

Megavuosi. Sellaiseksi vantaalainen Tanja Salonen, 44,  ajatteli vuoden 2020 vielä tammikuussa. Yhä useampi pari aikoi vihille komean vuosiluvun kunniaksi. Helsingin Punavuoressa sijaitsevan Hiushuone Waun yrittäjänä työskentelevä Salonen ei silloin tiennyt, että vuosi tulee yllättämään hänet vielä monta kertaa. Salonen on erikoistunut hääkampauksiin, hääseurueisiin ja tapahtumiin. Maaliskuussa hänenkin puhelin alkoi piristä, mutta kuten jo arvaat, uusien varauksien sijaan tuli pääasiassa peruutuksia.

- Asiakaskato oli suuri, kun sulkutoimet tulivat ja paniikki iski, Salonen sanoo nyt.

Aiemmin yksi hääkeikka oli saattanut työllistää yksinyrittäjä Salosta jopa kokonaisen työpäivän ajan, kun morsian, kaasojoukko ja jopa hääparin vanhemmat loihdittiin juhlakuntoon. Salonen ei jäänyt uudessa tilanteessa toimettomaksi.

- Kun tämä maa meni ihan jumiin, tein pihaparturointeja - ulkona toppahousut jalassa ja untuvatakki yllä. Ystäväni takapihalla on suuri patio, jossa leikkasin naapuroston hiuksia. Parhaimmillaan oli kymmenenkin asiakasta vuorotellen, Salonen kertoo.

"Haluatko minun käyttävän suojainta?"

Parturi-kampaaja kertoo, että poikkeusajan kynnyksellä hän halusi informoida asiakkaita selkeästi siitä, millaisia puhdistustoimia hän tekee liikkeessään.

- Aloin miettiä asiakaspolkua. Mihin hän koskee, kun hän tulee ja mitä tapahtuu. Sain yhtäkkiä paljon uusia asiakkaita. Monet olivat riskiryhmäläisiä. He kertoivat, että eivät halunneet  mennä omille kampaajilleen, koska siellä on paljon ihmisiä samaan aikaan, eivätkä kampaajat käytä suojaimia. Moni asiakas on kysynyt, haluanko heidän käyttävän suojainta. En velvoita, mutta toki olen iloinen, jos he käyttävät - etenkin jos kuuluvat riskiryhmään. Korvalenkilliset mallit eivät edes haittaa työtäni, Salonen toteaa.

Hän huomauttaa, että tänä keväänä moni on kaivannut turvallisuutta. Se kääntyi Salosen eduksi.

- Se ei ollut mikään markkinointikeinoni, vaan halusin vain informoida olemassa olevia asiakkaita, että kaikki puhdistetaan mahdollisimman hyvin asiakkaiden välillä. Monet ovat kiitelleet vastuullisuudesta. Palvelumuotoilin siis omaa työtäni, Salonen sanoo.

Salonen jatkaa, että aikakauslehdet poistuivat, posliiniastiat vaihtuivat kertakäyttöisiin ja liikkeessä aina saatavilla olleelle käsidesille tuli viimein käyttöä. Asiakkaita Salonen ottaa vähemmän, sillä hän kertoo varanneensa jokaisen asiakkaan jälkeen 15 minuuttia paikkojen desinfiointiin. 

- Omaa kampaajaa voi pyytää pitämään maskia. En itse ainakaan loukkaantuisi siitä ollenkaan, Salonen kannustaa. 

Lue myös: Kaiva kylpytakkisi esiin - katso, kuinka teet hauskasti täydelliset kiharat ilman lämpövaurioita

Lue myös: Mistä korona-ajan suosituin meemi on peräisin? Jäljet johtavat sekä Venäjälle että Ghanaan

Lue myös: Erinin ja muusikkomiehen arki mullistui koronan myötä: "Alku meni shokissa"

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat