Huolettaako joulumässäily? Katso vinkit kevyeen jouluun ilman lisäkiloja!

21.12.2012 10:15 - Karoliina Kotala

Joulun aikaan kuuluu lepoa ja hyvää ruokaa. Monella liikunnan vähäisyys ja rasvaiset ruoat näkyvät kuitenkin nopeasti vyötärön seudulla. Kokosimme asiantuntijoiden vinkkejä siihen, miten ylimääräisiltä joulukiloilta voi välttyä.

1. Älä syö kohteliaisuudesta.
Vaikka olisitkin sukulaisissa joulun, älä lankea syömään runsaasti vain muiden mieliksi. Äläkä varsinkaan ota ruokaa lisää vain, koska muiden ruokailu on vielä kesken tai haluat olla kohtelias.

2. Älä paastoa ennen jouluruokaa.
Moni voi kokea houkutusta säästellä kaloreita ennen illan jouluateriaa, mutta idea ei ole kannattava. Älä myöskään jätä aterioita väliin ennen iltaa, vaan nauti runsas aamiainen ja aterioi muutaman tunnin välein, jotta ruoansulatuksesi pysyy vauhdissa.

3. Älä mässäile.
Tee pieniä valintoja kevyemmän ruoan eteen, kuten vaihda sokerijuomat vaikkapa vissyyn. Älä myöskään innostu mässäilemään joulupöydässä, edes joulun kunniaksi.

4. Älä juo liikaa.
Alkoholi saa helpommin menettämään kontrollin myös ruoan suhteen. Lisäksi glögit ja muut joulujuomat sisältävät runsaasti sokeria.

Painonvartijoiden ryhmänohjaaja Susanna Nymanin mukaan suomalaiset jouluherkut eivät kuitenkaan ole pahimmasta päästä, joten lomaansa ei kannata viettää murehtien tai huonoa omaatuntoa potien.

- Kolmen päivän herkuttelu tuskin kaataa kenenkään painonhallintaa, varsinkin kun perinteinen suomalainen jouluruoka laatikoineen ja kaloineen sopii hyvin laihduttajan ruokavalioon, Nyman kertoo KP24-sivustolla.

Lähde: KP24.fi, quick&simple.com

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat