Lentokoneiden ikkunat vaihdettiin neliönmuotoisista pyöreiksi - tiedätkö syyn?
1950-luvulla matkustajia alkoi kuljettaa ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajakone, joka kantoi nimeä De Havilland Comet.
Vuonna 1953 kone joutui kahteen lento-onnettomuuteen, joiden seurauksena 53 ihmistä menehtyi. Tapaturmien syyksi vahvistettiin aluksen neliönmuotoiset ikkunat.
Jos lentokoneessa on neliönmuotoiset ikkunat, on jokaisessa lasissa myös neljä heikkoa kohtaa. Ikkuna särkyy helpommin jostakin neljästä kulmasta, jos ikkuna joutuu koetukselle esimerkiksi ilmanpaineen muuttuessa.
Näin ollen lentokoneissa on pyöreät ikkunat, jotta särkymisen riski ollaan saatu minimoitua.
Lue myös: Suunnistaminen paikasta toiseen helpottui - ohjeiden antamiseen yksi oikea tapa
Lähde: Independent
Kilpailut
Uusimmat
Suomi kiinnostaa turisteja tänä kesänä edellisvuotta enemmän
Met-gaalassa tuoksui kukkaset, puhui raha sekä näyttäytyi kauneusihanne, joka saisi jo väistyä
Aikuiset-sarjan käsikirjoittajalta tulee elokuva - katso ensimmäinen maistiainen
Sähkön hinta kipuaa jälleen huomenna taivaisiin - erityisesti muutamana tuntina hinta pomppaa
Sykähdyttävää dramatiikkaa - Met-gaalan katseita kääntävimmät meikkilookit
Näytä lisää