Suomalainen musiikkikauppa peräänkuuluuttaa reiluutta: 'Spofityn alennusmyynti on mennyt liian pitkälle'

11.08.2010 17:33 -

Reilun kaupan musiikkimyyjäksi profiloitunut Equal Dreams lanseerasi tänään elokuun loppuun kestävän kampanjan, jonka aikana se tuplaa myymänsä musiikin hinnan. Ele kommentoi Spotifyn ja Nokia Comes with Musicin kaltaisia malleja, joissa musiikki tarjoillaan kuluttajalle niin halvalla, ettei artistille jää kohtuullista korvausta.

Equal Dreams ei silti tuplaa omia tulojaan, vaikka hinnat tuplaantuvatkin. Artistien osuus kaksinkertaistetaan, mutta yli jäävä 50 senttiä ohjataan Itämeren suojeluun Baltic Sea Action Groupin kautta. Palvelun toimitusjohtaja Kimmo Kärkkäinen kertoo, että tarkoituksena on selkeyttää artistin ja levy-yhtiön välistä korvausliikennettä.
-Haluamme luoda läpinäkyvän rojaltienhallintasysteemin, josta sekä artisti että levy-yhtiö tietävät minkä verran rojalteja biiseistä maksetaan. Me olemme ikäänkuin kolmas osapuoli, joka vahtii että kaikki menee reilusti, Kärkkäinen sanoo.

Kärkkäinen kertoo, että hän on keskustellut toimialan ammattilaisten kanssa siitä, mikä on järkevä tapa myydä musiikkia tulevaisuudessa. Hinnantuplauskampanja on kokeilu, joka kestää elokuun loppuun asti. Hyväntekeväisyysaspekti säilyy kuitenkin tämän jälkeenkin.
-Artistit saavat tulevaisuudessa valita, laitetaanko osa biisin tuloista valittuun hyväntekeväisyyskohteeseen. Hyväntekeväisyyden ja musiikin myynnin yhdistäminen on kuluttajalle aivan uudentyyppinen elämys, Kärkkäinen sanoo.

Equal Dreams -levykauppaan voit tutustua täällä (equaldreams.com).

Kilpailut

Uusimmat