Ärsyttääkö työkaverisi? Toimi näin!

31.03.2013 17:15 - Laura Sulkava

Sopuisa työskentely erilaisten ihmisten kanssa saattaa kuulostaa itsestäänselvältä tavoitteelta, mutta käytännössä osoittautua hankalaksi toteutettavaksi.

Ovatko kaikki työpaikallasi huipputyyppejä? Tuntuuko kaikkien kanssa työskentely luonnolliselta? Todennäköisesti vastaus on ei. Työkavereiden kanssa positiivisessa hengessä toimiminen asia, joka piristää aamulla töihin lähtöä sekä kääntää palautteen antamisen ja saamisen kyräilyn sijaan kannustavaksi asiaksi.

Erityisesti tuloshakuisessa, stressaavassa työympäristössä, jossa osan työntekijöistä kanssa on yksinkertaisesti hankalaa tulla toimeen, on  vaikeaa saada työntekijät viihtymään. Vaikka esimiehen tehtävänä on pitää yhteishenki hyvänä, voit itse myös vaikuttaa käytökselläsi.

Jos työpaikalla vallitseva jännite, nimittely, seläntakana puhuminen vaikuttaa tehokkuuteesi, on hyvä hetki ottaa härkää sarvista.

Työkavereiden välisestä kinasta pääsee helpoiten eroon, toteamalla asian olevan heidän välinen. Välillä pieni avustaminen välienselvittelyssä saattaa kuitenkin olla paikallaan.

Alla vinkkejä rakentavaan sovinnon tekemiseen.

Huumori

Huumori rentouttaa vaikeastakin asiasta puhumista ja on yksi tapa saada huomio kiinnitettyä lapselliseen käytökseen, epätehokkaaseen tai epäasialliseen toimintaan. Oikealla tavalla vitsailtuna pystyy ilman toisen nolaamista saada käytöksen muuttumaan. 

Riitelevät kolleegat

Parhaiten autat olemalla objektiivinen.

Ongelman ollessa kahden aikuisen välinen ongelma, joka ei koske sinua tai ole vaikutusvaltasi alueella, kannattaa miettiä pahennatko tilannetta puuttumalla siihen. Urasi kannalta saattaa olla turvallisinta pysyä tilanteesta erossa, vaikka se ei tilannetta ratkaisisikaan.

Jos tunnet, että et halua itse mennä väliin, voit ottaa ongelmassa yhteyttä vaikka henkilöstöjohtajaan. Lähiesimiehelle saattaa olla hankalaa puuttua kahden lähellä olevan alaisen ongelmaan objektiivisesti ja lisäharmia tuottamatta.

Auttaako osallistumisesi vai aiheuttaako se hallaa?

Vaikka tarkoitus on auttaa, kahden riidoissa olevan henkilön väliin meneminen saattaa kääntyä sinua vastaan. Pohdi sovittelutaitojesi tasoa ja lähestymiskulmaa ennen toimintaa.

Jos nautit osapuolten luottamuksesta ja kunnioituksesta, voit mahdollisesti toimia välikätenä tilanteessa. Asiaa auttaa, jos sinut tunnetaan suorana ihmisenä, joka kertoo kysyttäessä rehellisesti miten asiat ovat. Tärkeää on muistaa pysyä puolueettomana, olla luotettava ja hyvä kuuntelija sekä luova ratkaisija.

Järjestä sovittelutapaaminen

Järjestä sovittelupalaveri, jossa on paikalla ainoastaan asianosaiset, ja jossa voidaan sopia säännöistä rauhassa. Palaverin paikaksi sopii vaikka neuvotteluhuone, mutta esimerkiksi intiimi kahvila saattaa toimia paremmin. Julkisella paikalla käytös pysyy helpommin asiallisena.

Säännöt selväksi alusta lähtien

Tee sovittelun säännöt alussa selväksi. Asiasta on helpompi puhua, kun ilmapiiri on mahdollisimman objektiivinen ja osapuolet saavat kertoa rauhassa omat näkökulmansa asiaan.

Lopputuloksena ei tarvitse etsiä oikeaa ja väärää, vaan keskittyä selvittämiseen ja siihen, että kaikki arvostavat toisiaan keskustelussa. On tärkeää saada kaikille tunne, että heitä kuunnellaan. 

Riidaton lopputulos

Käytä parhaita neuvottelutekniikoitasi, jotta löytyy jokaista miellyttävä ratkaisu. Kun yhteinen sävel alkaa löytymään, voi alkaa etsiä lopullista ratkaisua. Todennäköisesti osapuolten tulee tehdä kompromisseja, mutta turhaa kitkaa voi välttää, kun komprossit koskevat useampaa kuin yhtä henkilöä.

Muista, että jossain vaiheessa voit asettua taka-alalle ja lähteä kokonaan pois. 

Muista oma urasi

Vaikka halu auttaa on kova ja tilanne on ahdistava, onko oman uran riskeeraus sen arvoista? Muiden asioihin puuttuminen on aina henkilökohtaisesti suuri askel, joka vaatii hienotunteisuutta ja harkintaa.

Lähde: news.com.au

Kilpailut

Uusimmat