Kuva: Fotolia

Ota niskavoitto pimeydestä - muutamilla vinkeillä saat energiasi kohoamaan

18.12.2017 16:45 - Katariina Auvinen

Esimerkiksi treenimotivaatiota voi olla vaikea löytää pimeimpänä aikana. Luovuttaa ei kuitenkaan kannata.

Nyt eletään Suomessa vuoden pimeintä aikaa. Päivät ovat lyhentyneet lyhenemistään ja torstaina vietetään talvipäivänseisausta. Silloin päivän pituus on vain muutaman tunnin. Pimeys tuntuu erityisesti väsymyksenä kehossa. 

Kun päivän pituus lyhenee ja ilma kylmenee, laskee motivaatio liikunnan harrastamiseen. Suurimman osan ihmisistä oma sohva vetää niin pitkälle puoleensa, että treeni-into lopahtaa. 

Women's Health -julkaisu on listannut vinkkejä, joiden avulla voi taistella kaamosväsymystä ja treeni-innon lopahtamista vastaan.

1. Astu ulos 
Vaikka mieli halajaisi sohvalle, on kuitenkin parempi tehdä edes pieni happihyppely ulkona. Julkaisun mukaan se piristää ja polttaa myös kaloreita. Joten jos mieli ei tee varsinaiselle hikilenkille, voit juoksun sijaan tehdä reippaan kävelylenkin tai luoda vaikkapa lunta. 

2. Katso mitä syöt 
Joulu on herkuttelun aikaa, mutta muista huolehtia herkuttelun lomassa myös terveellisestä ruokavaliostasi, koska niistä saat vitamiineja. Laajenna siis kasvis- ja hedelmärepertuaariasi. Esimerkiksi sitrushedelmät ovat nyt maukkaimmillaan, joten turvaa C-vitamiinin tarve, ottamalla välipalaksi vaikkapa pari mandariinia. 

3. Älä unohda juoda vettä 
Kylmällä säällä ei tee mieli juoda vettä niin paljon, kuin lämpimällä säällä. Veden tarve ei kuitenkaan laske. Sen sijaan nestevajaus voi tehdä olosi entistä nuutuneemmaksi ja väsyneeksi. Päivittäin aikuisen ihmisen olisi hyvä juoda noin 1-1,5 litran verran vettä päivässä. 

4. Vaihda vähäkalorisempaan 
Herkuttelu on joinain päivinä sallittu, mutta painosi pysyy kurissa sekä mielesi virkeämpänä, jos kuitenkin pääasiallisesti pyrit syömään terveellisesti. Keskity siis kermaisten ja rikkaiden keittojen sijaan esimerkiksi terveellisiin sosekeittoihin, jotka ovat hyviä ja terveellisiä vaihtoehtoja kylmien päivien varalle. 

5. Koeta olla luopumatta treenirutiineistasi 
Ota talvikuukausistasi kaikki irti. Älä luovu treenirutiineistasi. Käy esimerkiksi kuntosalilla tai vaikkapa ryhmäliikuntatunneilla. Liikunta piristää ja saa sinut voimaan paremmin. Jos joulupyhinä olet niin onnekkaassa paikassa, että maassa on lunta, lähde luistelemaan tai hiihtämään. 

Lue myös: 5 vinkkiä, joilla motivoit itsesi liikkeelle ankeana vuodenaikana

Lähde: Women´s Health

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat