Kuva: Fotolia

5 vinkkiä, joilla motivoit itsesi liikkeelle ankeana vuodenaikana

20.11.2015 22:15 - Reetta Haverinen

Marraskuussa ajatus lenkkeilystä ei ehkä houkuttele. Onneksi itseään voi motivoida urheilun pariin esimerkiksi hyvän musiikin tai pienen palkkion avulla. 

Monet suomalaiset jättävät ulkoilun vähemmälle, kun loppusyksyn räntäsateet saapuvat. Kun ikkunasta näkyy vain säkkipimeä maisema ja sade piiskaa piha-asfalttia, voi sohvalle jääminen houkutella happihyppelyä enemmän. Myös salille lähteminen tai jopa kotijumpan tekeminen voi tuntua vaikealta näin pimeänä ja ankeana vuodenaikana. Liikkumattomuus ja löhöily onkin helppo laittaa kaamoksen piikkiin. 

Pienikin liikuntahetki voi kuitenkin piristää kummasti ja saada olon energisemmäksi. Lisäksi jos tahdot, että kuntosi pysyy kohdillaan vuoden ympäri, on sinun parasta pitää säännöllisistä liikuntarutiineista kiinni myös talvikautena. Alta löydät listan asioista, joilla saat motivoitua itsesi niin lenkille, kuin kuntosalillekin, kun ulkona on pimeää ja koleaa:

Hanki uudet treenivaatteet

Kun hankit lämpimän, tuulen- ja sateenpitävän ulkoilukerraston, tuntuu lenkille lähteminenkin taatusti mukavammalta. Myös kuntosalille astelu alkaa kiehtoa astetta enemmän, kun käyt ostoksilla urheiluvaateliikkeessä ja hankit itsellesi värikkäät ja trendikkäät sporttitrikoot.

Aseta tavoite

Ilmoittaudu keväällä järjestettävälle puolimaratonille tai päätä, että pudotat ennen toukokuuta 5 kiloa. Kun päässäsi on joku konkreettinen tavoite, jonka vuoksi sinun on lähes pakko treenata säännöllisesti, on urheilulle jokin merkittävä syy ja treenien väliin jättäminen ei enää käy tuosta noin vain.

Tee itsellesi motivoiva soittolista

Koosta lempibiiseistäsi motivoiva soittolista, joka saa lantiosi keinumaan ja hymyn leviämään kasvoillesi. Mukaansa tempaavalla musiikilla on valtava vaikutus – askel nousee lenkkipolulla taatusti kevyemmin, kun korvissasi pauhaa mieliartistisi hittibiisit.

Hanki motivaatiota videoista ja kuvista

Kun katsot esimerkiksi näiden upeiden suomalaisnaisten Instagram-kuvia, alkaa treenaaminen tuntua taas houkuttelevammalta. Myös YouTubesta löytyy runsaasti inspiroivia treenivideoita, joiden katsomisen jälkeen et malta odottaa, että pääset kiskomaan lenkkarit jalkoihisi!

Lyhytkin treeni on tyhjää parempi

Sinun ei tarvitse juosta ulkona tunnin lenkkiä tai huhkia salilla päivittäin. Jopa puolen tunnin hölkkä tai 20 minuutin jumppatuokio on tyhjää parempi. Jos liikunta tuntuu todella vastenmieliseltä, päätä, että jumppaat viisi tai kymmenen minuuttia ja lopetat sitten, jos treeni tuntuu edelleen inhottavalta. Usein kuitenkin käy niin, että kun saat kroppasi lämpimäksi ja alat liikkua, tekee treeniä mieli jatkaa aiottua pidempään.

Hemmottele itseäsi treenin jälkeen

Ota tavaksi, että jokaisen hikoiluhetken jälkeen saat ottaa aikaa itsellesi ja tehdä jotain, mistä nautit kovasti. Katso pari jaksoa lempisarjaasi tai tee itsellesi vartalohoito. Älä kuitenkaan palkitse itesäsi herkuilla, sillä ne syövät treenisi hyödyt samantien - varsinkin jos teet niin jatkuvasti. 

Muista myös olla itsellesi armollinen. Jos olosi on nuutunut ja väsynyt, voit huoletta pitää välipäivän liikunnasta. Usein kehosi tietää parhaiten, jos se kaipaa lepoa. Jos kuitenkin tunnet, että kroppasi vaatii lepoa viikko toisensa jälkeen, on parasta pohtia, onko väsymys vain tekosyy liikkumattomuudelle vai onko terveydessäsi oikeasti jotain vialla. Joskus esimerkiksi alhaiset rauta-arvot tai kroonistunut stressi voivat aiheuttaa pitkittynyttä väsymystä.

Lue myös: Motivaatio kateissa? 20 helppoa ja tehokasta keinoa tilanteisiin, jolloin mikään ei innosta


Uusimmat