Kuva: Pixabay

Kärsitkö tukalasta olosta? – Näin vältät vatsan turvotuksen

16.01.2018 11:35 - Katja Nygård - Luettu 14 276 kertaa

Vatsan ikävä turpoaminen on monelle tuttu vaiva. Onneksi siihen tepsivät usein yksinkertaiset konstit.

Suosi näitä

Vesi

Moni kokee, että juuri veden juominen saa vatsan turpoamaan. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, turvotus johtuu usein nimenomaan veden puutteesta. Nestehukassa elimistö pyrkii pitämään kiinni viimeisestäkin pisarasta.

Vettä kannattaa juoda pieninä annoksina päivän mittaan. Vesi toimii myös voiteluaineena ruuansulatuskanavissa, jolloin se poistaa elimistöstä muun muassa kuona-aineita. Elimistön tulisi saada noin 1–1,5 litraa vettä tasaisesti koko päivän ajan.

Kuitu

Yksi tyypillisimmistä turvotuksen aiheuttajista on liian vähäisen kuidun aiheuttama ummetus. Näin ollen hyvä ummetuksen hoito yleensä helpottaa myös turvotusoireita. Tottumattoman kannattaa lisätä kuitua ruokavalioonsa vähitellen.

Maitohappobakteerit

Maitohappobakteerit eli probiootit ovat eläviä mikrobeja, jotka tasapainottavat suoliston toimintaa.

Pienet annokset

Vältä liian suuria ruoka-annoksia, joiden sulaminen vatsassa kestää pitkään. Syö mieluummin pieniä annoksia ja useammin. Annoskokoa kannattaa pienentää erityisesti iltaa kohden, jolloin suoliston liikkeetkin hidastuvat.

Huolellinen pureskelu

Pureskele ruoka huolellisesti ennen nielemistä. Hotkiessa tulee helposti nieltyä ruuan mukana myös ilmaa, joka kertyy suolistoon aiheuttaen ilmavaivoja ja tukalaa oloa.

Liikunta

Liikkumalla edesautat suoliston toimintaa. Liikunta pistää vauhtia suoliston toimintaan ja lievittää sen lisäksi stressiä. Liikkumalla säännöllisesti vatsasikin kiittää.

Vältä näitä

Liika suola

Suolan natrium sitoo itseensä vettä aiheuttaen turvotusta. Vähentämällä suolan määrää siitä johtuva turvotus vähenee yleensä parissa päivässä.

Rasvainen ruoka

Rasva hidastaa ruuansulatusta ja vatsalaukun tyhjenemistä, mikä puolestaan voi aiheuttaa turvotusta.

Hiilihapolliset juomat

Limujen ja muiden hiilihappojuomien sisältämä hiilidioksidi aiheuttaa monille närästystä ja turvotusta.

Tietyt ruoka-aineet

Pavut, kaalit ja sipulit… Ilmaa suolistoon kerryttäviä ruoka-aineita on monia, mutta kaikki niistä eivät aiheuta ongelmia kaikille. Kokeilemalla saat selville, mitkä ruoka-aineet sopivat ja mitkä eivät.

Laktoosi-intoleranssista kärsivät osaavat välttää maitotuotteita, mutta niistä voi saada oireita hekin, jotka eivät varsinaisesti omaisikaan maitosokerin imeytymishäiriötä.  

Arvostele artikkeli

Suosittelemme

Uusimmat